MED-EL lanceert nieuw cochleair implantaatsysteem

MED-EL komt met een nieuw cochleair implantaatsysteem: SYNCHRONY. Volgens de fabrikant heeft het SYNCHRONY (PIN)-implantaat* het hoogste niveau van MRI-veiligheid van alle momenteel verkrijgbare cochleaire implantaten. De bijbehorende SONNET-audioprocessor is speciaal ontworpen om de verwerking van geluid zo natuurlijk mogelijk na te bootsen. Het nieuwe SYNCHRONY cochlear implantaat zal beschikbaar zijn in alle landen met erkenning van CE markering.

Het nieuwe systeem is bovendien gebaseerd op het Triformance-concept van MED-EL. Dit concept combineert Complete Cochlear Coverage (complete cochleaire dekking), Structure Preservation (structuurbehoud) en de geluidscodeertechnologie FineHearing om mensen met cochleaire implantaten de best mogelijke hoorervaring te bieden. MED-EL introduceerde  het nieuwe systeem tijdens de 13e International Conference on Cochlear Implants and Other Implantable Auditory Technologies, die van 18 t/m 21 juni 2014 in München plaatsvond.

Dankzij het draaibare ontwerp met zelfuitlijnende interne magneet van het nieuwe SYNCHRONY (PIN)-implantaat zijn MRI-scans met een hoge resolutie tot 3,0 tesla mogelijk zonder dat de magneet verwijderd hoeft te worden.
Dankzij de dubbele microfoon profiteren gebruikers van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van ruisonderdrukking. Hierdoor past de audioprocessor zichzelf actief aan elke luisteromgeving aan voor optimale hoorprestaties.
De SONNET EAS-audioprocessor is nu ook verkrijgbaar met akoestische versterking. Dit maakt Electric Acoustic Stimulation (elektrische akoestische stimulatie – EAS) mogelijk bij mensen met partiële doofheid. Zowel de SONNET als de SONNET EAS zijn volledig compatibel met de cochleaire implantaattechnologie zoals die de afgelopen 20 jaar door MED-EL ontwikkeld is.

De single-unit processor RONDO van MED-EL is tevens verkrijgbaar als externe component van het cochleair implantaatsysteem SYNCHRONY.

Snel en gemakkelijk aanpassen
De nieuwe systeemsoftware MAESTRO 6.0** vereenvoudigt het programmeren van MED-EL cochleaire implantaten via de Max Programming Interface en biedt voor het eerst de mogelijkheid tot bilaterale (tweezijdige) aanpassing via een enkele programmeerunit. Verder profiteren professionals van een aantal nieuwe functies, zoals een geïntegreerde usb- en gegevensaansluiting en een telemetriepoort voor snellere en nog betrouwbaardere metingen.

Dr. Ingeborg Hochmair, CEO van MED-EL: “De afgelopen jaren hebben we vele innovaties mogen introduceren, maar met SYNCHRONY hebben we een nieuwe mijlpaal weten te bereiken. Onderzoek en de ontwikkeling van onze producten zijn vanaf het begin het hoofddoel van MED-EL. Het verleggen van grenzen is zo een essentieel kenmerk van ons bedrijf geworden. Met SYNCHRONY ontsluiten wij opnieuw mogelijkheden voor nog meer mensen die gehoorverlies hebben.”

Ga voor meer informatie naar www.medel.com.

* Het SYNCHRONY (PIN)-implantaat is in afwachting van wettelijke goedkeuring
** De systeemsoftware MAESTRO 6.0 is in afwachting van wettelijke goedkeuring

Kijk voor meer informatie over CI op www.opciweb.nl.

Publicatiedatum: 26 juni 2014