Maak noodhulpdiensten toegankelijk

Op 9 mei 2018 hebben Europese belangenorganisaties een noodoproep aan de Raad van de Europese Unie gedaan om noodhulpcommunicatie toegankelijk te maken voor mensen met een handicap. De belangenorganisaties willen in de Europese Toegankelijkheidswet vastleggen dat nooddiensten bereikbaar zijn via Real Time Text en/of Total Conversation.

Het Europees Parlement nam in 2011 een schriftelijke verklaring over de noodzaak van via 112 bereikbare noodhulpdiensten aan. De Europese Commissie heeft toegankelijkheidseisen voor verschillende producten en diensten inclusief noodhulpdiensten opgenomen in haar voorstel voor de Europese Toegankelijkheidswet. Zowel het Europees Parlement als de Europese Commissie stellen voor om gebruik te maken van Real Time Text en/of Total Conversation. Zij volgen daarmee adviezen en aanbevelingen van REACH112 en NEXES.

De Raad neemt voorstel vooralsnog niet aan

De Raad van de Europese Unie lijkt echter niet van plan om het voorstel van de Europese Commissie over te nemen. Daarmee blijven de noodhulpdiensten in Europa grotendeels ontoegankelijk voor veel mensen met een handicap. Dit brengt miljoenen mensenlevens onnodig in gevaar.

Technisch haalbaar

Verschillende Europese belangenorganisaties pleiten er nu in een noodoproep aan De Raad voor dat zogeheten Public Safety Answering Points (PSAP's), de alarmcentrales die noodoproepen beantwoorden, bereikbaar moeten zijn via Real Time Text of Total Conversation. Deze alarmcentrales moeten volgens hen ‘in staat zijn dergelijke toegankelijke communicatie op gepaste wijze te ontvangen, te beantwoorden en af te handelen, zoals bij spraakoproepen. Dit is technisch haalbaar en er zijn zelfs industriestandaarden beschikbaar.’

Belangenbehartiging

Namens Platform Doven, Slechthorenden en TOS doet SIGNAAL de belangenbehartiging voor een beter bereikbaar 112 in Nederland. SIGNAAL pleit al sinds 2011 bij de Nederlandse regering voor bereikbaarheid van 112 via Total Conversation. Maar helaas is net als in Europa ook in Nederland de bereikbaarheid voor dove, slechthorende en spraakbeperkte personen onvoldoende, ondanks eerdere noodoproepen en onderzoeken. SIGNAAL steunt de noodoproep van de Europese zusterbelangenorganisaties. SIGNAAL vraagt daarnaast het Ministerie van Justitie en Veiligheid dat Nederland voldoet aan de Europese toegankelijkheidvereisten voor alarmcentrales.

Bron: Signaal

Publicatiedatum: 24 mei 2018