Maak het mee: proef met boventiteling voor slechthorenden in schouwburg

Een internationaal theater- of operastuk wordt wel vaker voorzien van Nederlandse boventiteling, maar voor Nederlandse stukken is dit niet gebruikelijk. Stadsschouwburg Amsterdam, Toneelgroep Amsterdam, het Nationale Toneel en de Koninklijke Schouwburg Den Haag brengen hier nu verandering in.

Er worden tijdens de proef met Van Boxtel hoorwinkels in Stadsschouwburg Amsterdam en de Koninklijke Schouwburg in Den Haag twee voorstellingen van Nederlandse boventitels voorzien: De Revisor (op 10 februari in Amsterdam en op 1 maart in Den Haag) en Het jaar van de kreeft (op 26 april in Amsterdam en op 11 mei in Den Haag).
Hoormij Magazine-lezeres Merel Laseur, initiatiefneemster van het culturele initiatief boventitels, stelt: "Wij, slechthorenden, zijn in dit land inmiddels met 1,5 miljoen. In horen zijn we niet goed, maar lezen kunnen we als de beste! Daarom zijn onder- en boventitels voor ons een zegen."

Stichting Hoormij is ook erg enthousiast over dit initiatief en hoopt dat het navolging krijgt in vele andere theaters, zodat ook slechthorenden van een avondje theater kunnen genieten.

Vrijkaarten
Stichting Hoormij mocht van Van Boxtel Hoorwinkels voor elke voorstelling vier kaarten verloten onder leden van NVVS, FOSS en SH-Jong om hen een toegankelijke voorstelling in het theater aan te bieden. De gelukkigen hebben inmiddels bericht gehad dat zij een vrijkaart krijgen om te genieten van een theatervoorstelling die door boventiteling toegankelijk is gemaakt voor slechthorenden en doven. We zien ernaar uit van hun ervaringen te horen!

Benieuwd waarom men graag een vrijkaart kreeg?
-‘Het me heerlijk lijkt om ook mee te kunnen lachen met de andere toeschouwers'
-'Het zal voor mij een verademing zijn als ik toneel eindelijk 'geluidtechnisch' goed kan volgen zonder mijn echtgenote steeds te vragen wat ik nu weer heb gemist'
-'sinds 40 jaar weer een keer naar het theater'

Publicatiedatum: 26 januari 2016