Luide tv-reclames onder de loep in Consumentengids

U zit lekker tv te kijken op een voor u prettig geluidsvolume. Beng! Als de reclame begint schrikt u zich wild; het geluid hiervan is ineens veel harder dan het geluid van het programma dat u volgde! U zou maar hyperacusis hebben of als slechthorende gebruikmaken van extra hoorhulpmiddelen die direct op uw hoortoestel aangesloten zijn… Vele leden van de Consumentenbond (ook zonder hyperacusis of hoortoestel) ergerden zich zo aan de luidheid van tv-reclames, dat ze er bij de bond over klaagden. De Consumentenbond ging op onderzoek uit en doet verslag in de Consumentengids van september 2014.

De Consumentengids valt in het artikel maar gelijk met de deur in huis; er is nog geen oplossing. Rond 2003 kwamen de omroepen met het idee om het geluid te comprimeren, waardoor het verschil tussen zacht en luid bij zowel reclames als programma’s flink werd verkleind. Bij films, dramaseries en documentaires verdween daardoor echter het contrast in verschillende geluiden en daarmee ook de beleving. Producenten en geluidsmixers kwamen tegen deze oplossing in opstand.
Met de instelling van een Europese luidheidsnorm voor alle uitzendingen (film, docu, reclame enz.), die in 2011 in Nederland werd ingevoerd, was het probleem vervolgens weer niet opgelost. Een norm is namelijk geen wet en deelname is vrijwillig.

Bovendien kunnen er binnen een uitzending fragmenten of reportages worden gebruikt die niet goed op elkaar afgestemd zijn qua geluidsvolume of zijn er verschillen in geluidsmixage bij de productie van een programma. Ook zijn Hollywoodfilms soms afgestemd op bioscoopgeluid in plaats van televisiegeluid, waardoor de stemmen vaak zacht klinken. In reclames klinken die vervolgens weer erg hard. De televisieproviders zenden verder het geluid niet altijd volgens dezelfde manier uit, waardoor luidheidsverschillen kunnen ontstaan. Providers dienen dus beter te gaan samenwerken met fabrikanten van tv’s en decoders. Op tv-toestellen zelf zit vaak alleen maar de optie ‘auto volume control’ (of een soortgelijke naam), waardoor het geluid gecomprimeerd wordt en dus het contrast en de beleving verdwijnt.

Maar wat kunt u dan wel doen als tv-kijker? Volgens de gids zijn dat drie dingen:
- wegzappen/geluid uitzetten als reclame begint
- instellingen tv en settopbox controleren en instellen (kan soms per zender)
- klagen bij omroep waar luidheidsverschillen vaak voorkomen.

Meer lezen over de bevindingen van de Consumentenbond? Check de Consumentengids van september 2014. NVVS hoopt dat er snel een constructieve oplossing komt zodat iedereen, ook mensen met hooraandoening, op een prettig geluidsniveau van televisie kunnen genieten.

Publicatiedatum: 15 september 2014