Liever gewekt worden door een trilwekker of door de geur van wasabi?

NVVS wijst mensen met een verminderd gehoor graag op de mogelijkheden van wek- en waarschuwingssystemen. Deze maken met flitslampen mensen attent op het feit dat de deurbel gaat, of door trillingen laten ze weten dat de wekker gaat. Ook zijn er speciale rookmelders die op dergelijke systemen kunnen worden aangesloten, zodat doven en slechthorenden ook gealarmeerd worden bij brand. Niet onbelangrijk! In Japan gingen onderzoekers echter uit van het principe dat geur ook mensen wakker kan maken. De Volkskrant schrijft erover in de rubriek ‘Gezond’.

In de rubriek ‘Gezond’ werd aanvankelijk de vraag onderzocht waarom we niet niezen en hoesten in onze slaap. Het blijkt dat dergelijke reflexen doorgaans onderdrukt worden wanneer we slapen. Als de stimulans van buitenaf echter sterk genoeg is, zullen we toch overgaan tot niezen of hoesten. Maar daar worden we wel eerst wakker voor.
Japanse onderzoekers maakten van dat fenomeen gebruik om een nieuw type rookmelder te ontwikkelen. Het ding is zelfs geschikt voor doven en slechthorenden, zo schrijft de Volkskrant, want in plaats van een snerpend geluid verspreidt de rookmelder een sterk indringende geur in de ruimte. Van de 15 proefpersonen bij wie de werking werd getest, werden er 14 wakker - eentje had een verstopte neus. De Japanners testten de rookmelder met honderden soorten geuren, waaronder die van rotte eieren. Maar het best uit de test kwam wasabi, het scherpe gifgroene goedje uit de sushikeuken. De stof die wasabi zo scherp laat smaken, irriteert de neus zo zeer dat mensen ervan wakker worden. Het Japanse onderzoeksteam won voor deze studie in 2011 de ludieke Ig Nobelprijs voor chemie.

De NVVS is uiteraard blij met dergelijke onderzoeken naar alternatieve waarschuwingssystemen voor doven en slechthorenden. Maar voor wie toch liever gealarmeerd wil worden door flitslicht of trillingen in plaats van door de geur van wasabi, verwijzen wij graag naar hoorwijzer.nl voor meer informatie over wek- en waarschuwingssystemen en mogelijke vergoeding van deze aanvullende hoorhulpmiddelen. Bij Oorakel Informatie en Advies en GGMD Oorzaken is er ook meer informatie over te vinden en kunt u (op afspraak) zelfs deze hulpmiddelen uitproberen.

Publicatiedatum: 28 oktober 2014