Lawaaislechthorendheid risico voor werknemers

Wist je dat je door werk in zwembaden, de kinderopvang en gymzalen ook gehoorbeschadiging op kan lopen? Niet zomaar natuurlijk. De duur en het aantal decibel zijn bepalend. Maar het kan wel. Er zijn nu speciale apps om snel het aantal decibellen in je omgeving te meten, en een online hoortest voor werknemers.

Slecht horen door lawaai behoort tot de meest voorkomende beroepsziekten en leidt vaak tot ernstige maatschappelijke en medische problemen. Lawaaislechthorendheid komt vaak voor bij mensen die werken in een omgeving waar veel lawaai is. Het risico is groter dan je denkt. Bij een blootstelling aan 95 dB of meer, langer dan vijftien minuten loop je al gehoorbeschadiging op.

Preventie is nodig

Dat geldt zeker niet alleen voor het geluid van machines en zware motoren. Ook de barman die elke avond uren tussen de muziek staat en de badmeester in het zwembad zijn voorbeelden van beroepen met ‘lawaai’. Voor werkgevers en werknemers die werken met lawaai is het belangrijke om goede preventieve maatregelen te nemen om gehoorschade te voorkomen.

Decibels en gehoor meten

FNV heeft een app ontwikkelt waarmee je zelf, waar je maar wilt, het aantal decibel kunt meten. Ook is FNV samen met Menzis de eerste afnemer van HearOn, de eerste online hoortest specifiek voor werknemers. De test is ontworpen en wetenschappelijk gevalideerd door audiologen van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en het Amsterdams Medisch Centrum (AMC), in samenwerking met de Nationale Hoorstichting.
Publicatiedatum: 07 november 2016