Korte video: Slechthorend? Gebruik NmG, Nederlands met Gebaren

Stichting Hoormij/NVVS- vrijwilligers Esther Leicester, Annemarie Flipse en Ferry van Nimwegen (Bluedrop) hebben een geweldige klus geklaard. Samen maakten ze een twee minuten durende video onder de titel: Slechthorend? Hoorprobleem? Gebruik NmG, Nederlands met Gebaren. De korte video is te zien op YouTube en geeft laagdrempelig informatie.

Esther is de actrice. We zien haar in beeld terwijl ze de kijker toespreekt en tegelijk met gebaren haar woorden vertaalt: “Ik ben ernstig slechthorend en gebruik ondersteunende gebaren om te helpen bij de communicatie. Ik doe spraakafzien en heb hoortoestellen, maar soms versta ik bepaalde woorden niet. Dan is het fijn om Nederlands met Gebaren te gebruiken, afgekort NmG. Door deze ontspannen communicatie ging er voor mij een nieuwe deur open. Met NmG maak je gesproken Nederlands visueel en je kunt het in allerlei situaties gebruiken.”

Creatief
Ze vervolgt: “Als je in het buitenland een vreemde taal niet of beperkt spreekt, dan word je vanzelf creatief met gebaren. Voorbeelden zijn: ‘Waar zijn er restaurants?’ of: ‘Wat wil je drinken?’. Er zijn verschillende hulpmiddelen, zoals een hoortoestel of een ringleiding, maar voor mij is NmG de sleutel tot communicatie die in alle denkbare situaties kan worden ingezet. In combinatie met spraakafzien krijg je met NmG volledigere informatie. Handen neem je altijd mee en je kunt ook een tolk NmG inzetten. Als je opgegroeid bent met de Nederlandse taal, dan is het makkelijk een korte NmG cursus te volgen. Of kom samen met je partner, vriend, vriendin, buur, kennis of collega en communiceer met elkaar in het dagelijks leven. Bij ons zijn er ook oefengroepen met lotgenoten.”

Aan het eind van de video demonstreert Esther nog een aantal gebaren voor veelgebruikte losse woorden. De video is voorzien van ondertiteling. Klik hier om 'm te bekijken.

Meer informatie over spraakafzien en NmG leest u op nvvs.nl/SpraakafzienNmG.
Publicatiedatum: 12 augustus 2015