Korte docu 'Slechthorend. Nou En?!' online

De korte documentaire Slechthorend. Nou en?! geeft een inkijkje in het leven van slechthorende jongeren. De onlangs afgestudeerde journalist Stan van Kesteren (zelf slechthorend) onderzoekt in de mini-docu tegen welke problemen deze jongeren aanlopen en hoe ze daarmee omgaan. De documentaire is vanaf maandag 20 februari online te bekijken op: www.slechthorendnouen.nl/docu

Groepsgesprekken, achtergrondlawaai, vermoeidheid en onbegrip van anderen: het zijn drempels die slechthorende jongeren ervaren. Hoe gaan ze daarmee om? In de mini-docu Slechthorend. Nou en?! volgt Stan van Kesteren, voorzitter van SH-Jong, een drietal inspirerende jongeren voor een antwoord op de vraag: “Wat is de sleutel tot acceptatie en geluk?”. SH-Jong is de organisatie voor slechthorende jongeren, onderdeel van Stichting Hoormij.

Inspirerende jongeren

De mini-docu maakt mensen bewust van de drempels die slechthorende jongeren tegenkomen. Deze drempels zijn niet onoverkomelijk, zo laten de inspirerende slechthorende jongeren in de documentaire zien. De 16-jarige Marie-Laure zit op het gymnasium in Rotterdam. Door open te zijn over haar slechthorendheid en mensen uit te leggen hoe ze rekening met haar kunnen houden, weet zij haar weg te vinden op school. David Aris (21) uit Amsterdam volgt een opleiding tot meubelmaker. Hij is vroeger gepest vanwege zijn slechthorendheid. Desondanks staat hij positief in het leven. Opmerkelijk: muziek is zijn uitlaatklep. Bianca van der Horst uit Haarlem is zelfstandig ondernemer. Ze is in het verleden overspannen geraakt doordat ze veel moest luisteren, maar weet inmiddels hoe ze tot rust kan komen.

Voor en door slechthorenden

Hoe kun je ‘empowerment’ beter overbrengen dan met een film die niet alleen voor, maar ook door slechthorende jongeren werd gemaakt? Onder leiding van producent Caroline van Dijk van Direct Yourself, zelf ook slechthorend, deed Stan van Kesteren (26) een flinke dosis ervaring op in scenarioschrijven en interviewen. Film-editor Max Vonk (28) zorgde niet alleen voor de montage, maar kreeg met deze film de kans om zijn ervaring als cameraman uit te breiden. Ten slotte zorgde grafisch vormgever Jesper van Ee (31) voor de vormgeving in de film (ontwerp leader, bumpers en naamtitels).

Voorlichting op scholen en andere locaties

De mini-documentaire is ook beschikbaar voor scholen, bedrijven en andere organisaties. Afhankelijk van de doelgroep geeft SH-Jong dan een voorlichting op maat. Dat biedt organisaties de mogelijkheid om na de documentaire met slechthorende jongeren in gesprek te gaan: welke drempels ervaren zij en hoe verklein je deze drempels? Een eyeopener voor ouders, klasgenoten, docenten en werkgevers. Interesse? Mail dan naar info@shjong.nl

Onderzoeksproject ‘Drempels Slechten’

De mini-docu en gelijknamige campagne Slechthorend. Nou en?! (www.slechthorendnouen.nl) vloeide voort uit het project 'Drempels Slechten', een onderzoeksproject van Koninklijke Kentalis en SH-Jong. Uit het onderzoek bleek dat er vier drempels zijn voor slechthorende jongeren: communiceren in groepen, onbegrip van anderen, achtergrondlawaai en vermoeidheid door luisterinspanning. Het project ‘Drempels slechten’ werd gefinancierd door: SIAC (Verbindend Vernieuwen), Koninklijke Kentalis en Stichting Hoormij (federatie van NVVS, FOSS en SH-Jong).

Publicatiedatum: 22 februari 2017