Kleurrijke hoofdtelefoons om veilig muziek te luisteren

Steeds meer kinderen lopen gehoorschade op door het luisteren naar muziekspelers die te hard staan. JVC is één van de pioniers op het gebied van de ontwikkeling van hoofdtelefoons die niet schadelijk zijn voor het gehoor van kinderen. De internationale speler lanceert het eerste draadloze model in de populaire Tinyphones hoofdtelefoonreeks, speciaal ontworpen voor kinderen vanaf drie jaar. De Tinyphones beschermen de kleinste oren in het gezin.

Draadloos

Tinyphones (HA-KD9BT) zijn uitgerust met Bluetooth® draadloze technologie, waardoor kinderen vrij kunnen bewegen, zonder bungelende kabels, om ongehinderd te kunnen genieten van hun favoriete spelletjes, video’s of muziek. Met een ingebouwde actieve volumebegrenzer, die ingesteld staat op 85 dB, worden kinderoren beschermd tegen gehoorschade als gevolg van te hoge volumeniveaus.

Vanaf drie jaar

De lichtgewicht hoofdtelefoon is ontworpen voor kinderen vanaf drie jaar oud en is voorzien van zachte oorkussens, waardoor hij zelfs bij langdurig gebruik comfortabel blijft om te dragen. De oplaadbare accu biedt tot twaalf uur draadloos luisterplezier, zodat kinderen vermaakt kunnen worden tijdens lange autoritten en andere langdurende gelegenheden.

De hoofdband kan in zeven verschillende standen worden ingesteld, voor een comfortabele en veilige pasvorm, en is dankzij zijn flexibiliteit bestand tegen de grootste wildebrassen. De Tinyphone wordt geleverd met een stickerverzameling, waarmee kinderen hem naar hun eigen smaak kunnen personaliseren, door de brede hoofdband te versieren met letters of plaatjes. Op de hoofdband bevindt zich een afstandsbediening met drie knoppen, die eenvoudig toegang biedt tot afspelen, stoppen en de volume-instellingen.

Standpunt Stichting Hoormij

Stichting Hoormij is van mening dat het goed is dat er koptelefoons beschikbaar zijn met de intentie om het gehoor van kinderen te beschermen. Er is reeds een Europese norm die bepaalt dat mp3-spelers en mobiele telefoons geluid op maximaal 85 decibel mogen produceren. Ook mag de uitgangsspanning naar de koptelefoon niet meer dan 27 millivolt bedragen. Met het op de markt brengen van de Tinyphones houdt JVC zich 'gewoon' aan de norm. Dat is op zich niet vernieuwend. JVC wekt de suggestie dat 85 dB een acceptabel niveau is, maar als iemand drie tot vier uur per dag naar een niveau van 85 dB luistert, loop je al gehoorschade op. Per week mag je niet meer dan tien tot twintig uur naar dit geluidsniveau luisteren. De suggestie dat je met deze koptelefoon je kinderen dus gewoon de hele tijd kunt laten rondlopen is niet correct.

Bron: JVC

Relevante links