Kinderen geen 100% vergoeding? Hoezo ‘voorlopig nog niet’?

Slechthorende kinderen moeten een zo optimaal mogelijk hoortoestel en andere hoorhulpmiddelen kunnen krijgen. Natuurlijk: want een zo goed mogelijk gehoor is hard nodig voor hun taal-, cognitieve en sociale ontwikkeling. Daarom moeten de kosten van hoorhulpmiddelen voor kinderen 100% vergoed worden (en moeten hun ouders niet de 25% eigen bijdrage hoeven ophoesten). Hierover stuurde NVVS, gesteund door nagenoeg alle branchepartijen*, in juli 2013 een brief naar minister Schippers. Nu, drie kwart jaar later, heeft de minister laten weten ons verzoek voorlopig niet in te willigen.

Minister Schippers wil de evaluatie van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) afwachten. Dat kan nog tot ver in 2015 duren. Daar kunnen de kinderen om wiens ontwikkeling het gaat niet op wachten. Bovendien hebben wij CVZ gevraagd of zij in hun onderzoek eigenlijk wel speciale aandacht besteden aan kinderen. CVZ heeft hierop nog geen antwoord gegeven. Des te meer reden om dit besluit niet af te laten hangen van een evaluatieonderzoek, maar het nu gewoon te regelen. Net als in diverse landen om ons heen het geval is.

Op de totale uitgaven voor hoortoestellen en andere hoorhulpmiddelen, kost het nauwelijks extra geld om kinderen 100% vergoeding te bieden. Zeker gezien de recente meevallers in de begroting moet dit toch mogelijk zijn.

Actie
Wij gaan in actie! Daarbij hebben we nog meer ervaringen nodig om ons punt te kunnen maken. Dus kent u iemand waarbij de aanschaf van een hoorhulpmiddel voor een kind voor financiële problemen zorgt, attendeer hem of haar dan op ons meldpunt of vraag hen te mailen naar hoorwijzer@nvvs.nl.

Lees hier het antwoord van de minister op onze brief. Blijf op de hoogte via onze websites, digitale nieuwsbrief en HOREN Magazine en volg ons via @NVVS_ en facebook.com/nvvs.nl.

*De brief aan de minister was mede ondertekend door FOSS, SH-Jong, FODOK, Jongerencommissie, Stichting Plotsdoven, Nationale Hoorstichting, kno-vereniging, vereniging audiologische centra FENAC, klinisch-fysici audiologen verenigd in NVKF, vereniging audicienbedrijven NVAB, vereniging hoortoestelfabrikanten GAIN.

Publicatiedatum: 18 maart 2014