Ketelhuis: elke maand een nieuwe Nederlandse film met speciale ondertiteling

Nederland kent een grote groep doven en slechthorenden (onder wie ook veel ouderen) die door bioscopen en filmtheaters nauwelijks wordt bediend. Het Ketelhuis in Amsterdam brengt daar verandering in met elke maand een Nederlandse film met speciale ondertiteling

“Wij vinden het, als hét huis voor de Nederlandse film, erg belangrijk om de Nederlandse film ook toegankelijk te maken voor deze groep”, meldt het Ketelhuis op de website. De films worden belangeloos ondertiteld door Subs Media en Gofilex.

Wild

Zo is deze maand de film Wild te zien. In Wild volgen we drie hoofdrolspelers over een periode van vier seizoenen: een vos, edelhert en wildzwijn. Maar we leren ook de raaf, buizerd en ijsvogel beter kennen. En dit alles in het prachtige decor van natuurgebied de Veluwe dat als nooit tevoren in beeld wordt gebracht. Regisseur Luc Enting kreeg namelijk toestemming om te filmen in gebieden die normaliter voor niemand toegankelijk zijn. André van Duin verzorgt de voice-over van deze natuurfilm, en is naar eigen zeggen trots dat hij zijn stem hiervoor heeft mogen verlenen.

Doof kind

Het ketelhuis vertoont vanaf 1 maart ook Doof Kind, het ontroerend portret van een aanstekelijke, dove jongeman. Verder staat Bankier van het verzet (nieuwe film van Joram Lürsen die eerder Publieke Werken maakte) op de planning.

Publicatiedatum: 21 februari 2018