Is het einde van oorsuizen nabij?

Als we sommige krantenartikelen, websites en tv-programma’s moeten geloven, is het einde van oorsuizen (tinnitus) nabij. Diverse technieken, zoals neurostimulatie, worden breed uitgemeten. Wat houden al die nieuwe technieken in? Werken ze inderdaad tegen tinnitus? En misschien nog wel belangrijker: komt al dat moois nu snel en op grote schaal beschikbaar voor mensen met tinnitus? HOREN Magazine gaat in het april-nummer in op deze en andere vragen.

Er wordt momenteel veel onderzoek gedaan naar elektrische stimulatie (in de hersenen of in het slakkenhuis) om het oorsuizen te verminderen. De implantatie van het eerste zogeheten Tinnitus Implantaat (een variant op het cochleair implantaat) in Maastricht krijgt volop aandacht en ook de ontwikkeling van een neurostimulator in Delft staat in de schijnwerpers. Daarnaast lopen er nog diverse onderzoeken naar onder andere corticale implantatie en de effecten van diepe stimulatie van de hersenstam op tinnitus.

Belangenbehartiging
In het april-nummer van HOREN Magazine is er uitgebreid aandacht voor deze ontwikkelingen, die zich veelal nog in de onderzoeksfase bevinden. Hoewel er dus hard aan wordt gewerkt, is ‘genezing’ of ‘reparatie’ van tinnitus op de korte termijn nog niet aan de orde. Daarom is belangenbehartiging op het gebied van tinnitus nog hard nodig. De werkgroep belangenbehartiging van de Commissie Tinnitus & Hyperacusis van de NVVS is dan ook volop actief, onder andere met het helpen stroomlijnen van de hulpverlening. In HOREN meer over de inspanningen van de werkgroep belangenbehartiging. De werkgroep is nog op zoek naar versterking. Draagt u uw steentje bij? Klik hier om naar de vacature te gaan.

NVVS-leden kunnen hier het HOREN-artikel over de ontwikkelingen op het gebied van oorsuizen lezen. Nog geen lid? Klik hier.

Publicatiedatum: 29 april 2013