Internationale vragenlijst over het inzetten van schrijftolken; vul ‘m in!

Veel doven en slechthorenden maken gebruik van live 'spraak-naar-tekst' ondertiteling via een schrijftolk. De gesproken woorden zijn dan als tekst op een groot scherm in de zaal of bijvoorbeeld op een laptop of tablet te lezen. Als onderdeel van het ondertitelingproject van de International Federation of Hard of Hearing People (IFHOH) en de World Federation of the Deaf (WFD) is er een internationale vragenlijst opgesteld over schrijftolken. Het doel is om live spraak-naar-tekst bijschriften bij internationale evenementen, waaronder die gesponsord door de Verenigde Naties, te verbeteren. Doe jij ook mee?

Het onderzoek zal de internationale belangenorganisaties (waarin Stichting Hoormij via de EFHOH ook vertegenwoordigd is) helpen om beter te begrijpen hoe gebruikers denken over de inzet en kwaliteit van ‘live evenement ondertiteling’. Ook kunnen de antwoorden helpen bij de planning van eventuele volgende stappen voor belangenbehartiging en het bekender maken van deze vorm van ondertiteling.

Het onderzoek is bedoeld om te worden ingevuld door personen die gebruikmaken van schrijftolken en door schrijftolken zelf. Invullen kan tot 20 mei via https://www.surveymonkey.com/r/captioning_survey.

Publicatiedatum: 13 mei 2016