Ingezonden brieven in AD over 'muziekte' en kwaliteit ondertiteling

Naar aanleiding van recente initiatieven op het gebied van ondertiteling (SOAP! reageerde op de oproep van de dove Eva Westerhoff in het AD om ondertiteling van RTL-programma’s) en storend achtergrondgeluid bij tv-programma’s (NVVS stuurde samen met ANBO een brandbrief naar de omroepen) zijn er veel reacties gekomen. Veel slechthorenden laten via bijvoorbeeld Twitter weten de NVVS dankbaar te zijn voor het onder de aandacht brengen van deze knelpunten. NVVS-leden (en soms ook niet-leden) proberen aan deze initiatieven ook hun steentje aan bij te dragen, bijvoorbeeld door in ingezonden brieven aan media de aandacht te vestigen op deze onderwerpen.

Het Algemeen Dagblad plaatste woensdag 23 januari een tweetal ingezonden brieven over bovengenoemde onderwerpen. NVVS-lid Bas Koops vroeg aandacht voor de ‘muziekte’; “Gesprekken op locatie, tussenopnames of andere beelden missen hun doel door het bombardement aan muziek en ander geluid dat als sfeerverhogend wordt gezien. Ook goedhorenden ergeren zich eraan. Mag het alstublieft wat minder?”
Johan Kremers haakte in op de oproep om ondertiteling van Eva Westerhoff en spreekt de hoop uit dat er ook iets gedaan wordt aan de kwaliteit van ondertiteling via bijvoorbeeld Teletekst. “Wat mij opvalt en irriteert, is dat deze dienst de teksten vrijwel nooit correct weergeeft of bijvoorbeeld niet synchroon loopt met het gesproken woord. Er valt nog veel aan te verbeteren.”

Publicatiedatum: 23 januari 2013