Ideeën rondom preventie oorsuizen beloond met prijzen

Naast het delen van informatie wat oorsuizen kan veroorzaken en hoe je kunt voorkomen dat je oorsuizen krijgt, gaven we in de Week van het Oorsuizen elke dag iets weg of er was iets winnen. We vroegen daarvoor diverse ideeën voor het aanpakken van de preventie van oorsuizen. De beste, leukste en creatiefste suggesties worden beloond met een prijs.

Tijdens de Week van het Oorsuizen publiceerden we handige downloads met informatie over bijvoorbeeld hulpverlening. Hiervoor vroegen we aan iedereen die de campagne volgt hoe zij preventie-acties zouden willen zien, of hoe zij zelf hieraan zouden bijdragen. Vervolgens konden de inzenders gratis de artikelen downloaden.
Door suggesties bij ons in te leveren, konden deelnemers ook kans maken op een zelfhulpboek om te helpen omgaan met tinnitus, een set oordoppen op maat en een special edition Week van het Oorsuizen-shirt. Er kwamen veel leuke en creatieve suggesties binnen! Bedankt!

Praktisch
We ontvingen bijvoorbeeld praktische suggesties over hoe we kunnen zorgen dat oordoppen net zo normaal worden bij het afsteken van vuurwerk als vuurwerkbrillen. De oordoppen bij de verkoop van vuurwerk goed zichtbaar maken en het voeren van actieve campagnes in de media, waren veel voorkomende ideeën. Maar ook suggesties als het inzetten van ervaringsverhalen om te waarschuwen en voorlichting aan de verkopers (die dan op hun beurt de kopers weer kunnen adviseren om bij bepaalde soorten vuurwerk ook oordoppen te kopen) vonden we erg goed! De winnaar van de set oordoppen op maat, t.w.v. 119 euro en beschikbaar gesteld door Alpine Hearing Protection, is inmiddels gekozen en zal binnenkort bericht krijgen van Alpine.

Creatief
Naast praktische suggesties, kregen we ook creatieve inzendingen binnen. Op rijm bijvoorbeeld: ‘Vraag altijd naar de bijwerkingen van medicijnen, want in mijn hoofd zitten nu helse pijnen’ of met een knipoog: ‘Omdat ik die boodschap had willen inspreken voor de piep!’. Ook kregen we veel leuke inzendingen voor de locaties waar mensen ons Week van het Oorsuizen-shirt zouden willen dragen om bewustwording te creëren: van het klaslokaal tot aan Lowlands en van de Nijmeegse Vierdaagse tot de vergaderkamer op het werk. De shirts zijn inmiddels onderweg naar de winnaars! Uiteraard verwachten we straks nog wel foto’s van dat de shirts daadwerkelijk gedragen worden op allerlei locaties!

Persoonlijk
In sommige gevallen ontvingen we ook persoonlijke verhalen van mensen met tinnitus, of van iemand die in de nabije omgeving iemand kent met tinnitus. Deze verhalen lieten duidelijk zien hoeveel behoefte er is aan goede informatie en natuurlijk ook hoe noodzakelijk preventie is! Veel van deze inzenders konden voor henzelf of iemand in hun omgeving wel wat hulp gebruiken bij het (leren) omgaan met het oorsuizen. De vijf exemplaren van de praktische zelfhulpgids Eerste Hulp bij Oorsuizen van Olav Wagenaar hebben dan ook zeker een goede bestemming gekregen! De boeken zijn inmiddels onderweg naar de winnaars.

We willen alle inzenders bedanken voor het meedenken en voor het delen van hun suggesties, ervaringen en verhalen. We wensen de winnaars veel plezier met de prijzen!
Publicatiedatum: 18 februari 2016