Hyperacusishulpverlening: nog een wereld te winnen

Tijdens het symposium ‘Nieuwe geluiden over tinnitus en hyperacusis’ presenteerde de NVVS de resultaten van een grootschalige enquête over tinnitus (oorsuizen) en hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid) die in de eerste helft van 2012 werd gehouden. Het leven met een van deze aandoeningen (of beiden, zoals ook vaak voorkomt) is geen sinecure. Maar gaan mensen ermee naar hulpverleners dan worden zij vaak niet serieus genomen en krijgen zij geen effectieve hulp, zo blijkt uit het onderzoek.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 800 respondenten. Opvallend veel respondenten geven aan (ook) last te hebben van hyperacusis. Eenderde heeft zowel tinnitus als hyperacusis. Dat zijn forse aantallen die wederom veel hoger liggen dan we dachten.

Wij hebben de mensen met hyperacusis gevraagd in maximaal tweehonderd woorden iets te vertellen
over hun aandoening en de eventuele hulpverlening die zij daarbij hebben gehad. Uit die verhalen blijkt wat mensen met hyperacusis meemaken, zoals last hebben van ‘dagelijkse geluiden’ als het geluid van een lepeltje in een kopje of een vork op een bord en het vermijden van situaties omdat ze onaangenaam zijn qua geluid.

Het valt op dat veel respondenten met hyperacusis zeggen geen hulp of hulpverlening gehad, of gezocht te hebben. Bij mensen die dat wél gedaan hebben, zijn de ervaringen met de hulpverlening wisselend. De ervaringen van de respondenten laten zien dat er op het gebied van hyperacusishulpverlening nog een wereld te winnen valt.

Lees hier het hele onderzoeksverslag. Hoofdstuk 5 gaat over hyperacusis.

Bekijk hier een impressie van het symposium ‘Nieuwe geluiden over tinnitus en hyperacusis’, dat georganiseerd werd ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de NVVS-Commissie Tinnitus en Hyperacusis en het 100-jarig bestaan van de NVVS-afdeling Midden-Nederland.

Publicatiedatum: 20 november 2012