Hoortoestellen in de rechtbank, onduidelijkheid voor verzekerden houdt aan

Het kort geding dat HoorProfs had aangespannen tegen Achmea (en de tot de Achmea-groep behorende verzekeraars Agis, Avéro, FBTO en Interpolis) diende afgelopen vrijdag (21 december). HoorProfs hoort niet bij de drie audiciens waarmee de Achmea-groep met ingang van het nieuwe jaar een contract wil afsluiten. HoorProfs heeft dit nu aan de rechter voorgelegd. De zitting van afgelopen vrijdag leidde niet tot een uitspraak: die komt op 11 januari 2013, zo kondigde de rechter aan.

Lees hier een verslag van de rechtszaak, opgesteld door Hoorzaken.

Voor verzekerden blijft voorlopig de onduidelijkheid bestaan over met welke drie partijen Achmea zaken gaat doen met ingang van 2013. De contracten met Beter Horen en Schoonenberg lijken zeker. Maar of de derde partij Specsavers wordt of toch HoorProfs, zal pas 11 januari duidelijk worden, als de rechter uitspraak doet. Dat is belangrijke informatie voor mensen die overwegen over te stappen van of naar Achmea. U moet bij een overstap immers voor 1 januari a.s. opzeggen. Achmea-verzekerden die per se bij hun HoorProfs- of Specsavers-audicien willen blijven, of hoortoestelgebruikers die juist overwegen over te stappen naar Achmea, weten nu niet wat Achmea hen gaat bieden in 2013.

Meer informatie over wisselen van zorgverzekeraar
Als u wilt overstappen, moet u voor het eind van het jaar uw huidige zorgverzekering opzeggen. U heeft vervolgens tot uiterlijk 31 januari 2013 de tijd om een andere zorgverzekeraar te kiezen. U kunt ook overwegen een restitutiepolis te nemen, waarbij u een percentage vergoed krijgt van de gecontracteerde zorg (dat percentage is lager dan bij een naturapolis). Voor meer informatie over overstappen van zorgverzekeraar kunt u terecht op diverse vergelijkingssites (zie het overzicht op hoorwijzer.nl).
Meer informatie over wat de verschillende zorgverzekeraars te bieden hebben: klik hier. Voor meer informatie over het nieuwe vergoedingensysteem, klik hier.

Reactie Achmea
Woordvoerder Christine Rompa van Achmea laat de NVVS het volgende weten: "We vinden het heel jammer dat de uitspraak in de rechtszaak niet meer in december plaatsvindt. Dat hadden wij graag anders gezien. We begrijpen dat dit de keuze voor de zorgverzekering voor een aantal klanten wellicht lastig maakt. Voor onderhoud en service kunnen mensen bij hun huidige audicien terecht. Voor de aanschaf van een nieuw toestel of vervanging van een toestel gaan de nieuwe regels gelden, die door de datum van de uitspraak (11 januari 2013) niet per 1 januari maar per 1 februari 2013 gaan gelden.".

Publicatiedatum: 24 december 2012