Hoormij Magazine, nummer 4, is verschenen

Het decembernummer van Hoormij Magazine, dat op 7 december 2018 verschijnt, bevat een groot interview waarin Regina Bijl vertelt over haar slechthorendheid 'Ik pleit voor meer openheid en lef om uit te komen voor je gehooraandoening'. De man van Huberiet is slechthorend en zij geeft aan: Geduld met elkaar en goede communicatie zijn het allerbelangrijkste'. Stichting Hoormij zet de resultaten van de belangenbehartiging op een rijtje. Er is aandacht voor de belangrijke rol van vrijwilligers en hoe ga je de feestdagen tegemoet als je snel overprikkeld bent, door bijvoorbeeld hyperacusis?

Slechthorendheid wil zeggen dat je minder hoort. Dat klinkt simpel, maar dat is het helaas niet. Wie denkt dat mensen die slecht horen met een hoortoestel weer alles kunnen horen, heeft het mis. Dat is soms het geval, maar bij veel slechthorenden niet. Regina Bijl vertelt haar verhaal. Ze is veertig, de spil in een druk gezin, ambitieus en werkzaam in een managementteam voor de Nationale Politie in Rotterdam, als ze steeds vaker moe, met hoofdpijn en een stijve nek uit haar werk komt. Voor Regina was haar slechthorendheid iets om 'even' op te lossen. Dat past bij haar Rotterdamse 'niet lullen maar poetsen' mentaliteit. Nu dertien jaar en vele inzichten later weet ze dat haar gehoorverlies onomkeerbaar is en staat ze voor een fris begin vol nieuwe dingen.

Mijn man is slechthorend

In de rubriek 'de Partner van...' vertelt Huberiet Vollenberg over de relatie met haar man Harry van de Mortel. Het is in het najaar van 2000 als zij aangeeft: "Harry volgens mij hoor jij niet goed meer." Achteraf concludeert ze dat het onderlinge vertrouwen tussen hen de reden is dat Harry relatief snel bij een audicien zit voor een gehoortest. Een test waaruit blijkt dat zijn gehoorverlies veel erger is dan dat ze ooit hadden gedacht.

Ook in dit nummer

Daarnaast is er in dit nummer onder meer aandacht voor de bereikte resultaten op het gebied van belangenbehartiging en tips en adviezen om de feestdagen te overleven met hyperacusis. Wij doen een oproep voor nieuwe vrijwilligers om gehoorproblematiek bespreekbaar te maken en we blikken terug op de vrijwilligersdag van Stichting Hoormij en het International Summercamp van SH-Jong. HBO- en WO- maken met hun masterscriptie over tinnitus kans op een geldbedrag van € 2.000,-. En er is lang over gepraat en onderhandeld, maar per 1 januari 2019 gaat het dan toch gebeuren: protocol hoorhulpmiddelen 2.0 wordt ingevoerd. Wat houdt het in en wat gaat we ervan merken?

Ook Hoormij Magazine ontvangen?

Als lid van NVVS, FOSS of SH-Jong ontvang je Hoormij Magazine vier keer per jaar in papieren vorm. Daarnaast kunnen leden alle digitale versies van Hoormij Magazine teruglezen en downloaden via hun persoonlijke pagina.

Wil je ook het magazine ontvangen? Word dan lid! Dat regel je snel en makkelijk hier.

Relevante links

Publicatiedatum: 10 december 2018