Hoor Friesland onderzoekt toegankelijkheid van Leeuwarden voor doven en slechthorenden

In het kader van NLDoet, kreeg Hoor Friesland een uitnodiging om mee te doen met de Werkgroep Toegankelijkheid Leeuwarden. Deze actie heeft tot doel de binnenstad van Leeuwarden toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Er moeten nog heel wat drempels weggenomen worden voordat Leeuwarden een toegankelijke Culturele Hoofdstad 2018 kan zijn. Ook toegankelijk voor doven en slechthorenden.

Het onderzoek werd uitgevoerd op 21 maart jl. ’s morgens en ’s middags door zowel mensen met en zonder beperking. Van Hoor Friesland gingen een dove en slechthorende vrijwilliger met de middag ploeg mee. In groepjes van drie personen werden horeca gelegenheden en winkels gecheckt op hun toegankelijkheid. Bij ieder groepje was één persoon met een beperking. Aan de hand van een vragenlijst, één voor horeca en één voor winkels, konden de knelpunten aangegeven worden.

Voorzieningen
Ook werd gevraagd of er speciale voorzieningen voor doven en slechthorenden waren. De slechthorende vrijwilliger heeft dit aangevuld met de vraag of er misschien ringleiding aanwezig was. Daar hadden de uitbaters en winkeliers helaas nog nooit van gehoord. Bij het verlaten van de horeca gelegenheid of winkel, kregen eigenaren een foldertje met tips voor praktische oplossingen, zoals blokjes plaatsen onder een tafeltje als deze te laag blijkt voor een rolstoelgebruiker.  De tip voor doven en slechthorenden is: deze aankijken, zodat zij u beter kunnen volgen.

De checklijsten worden door de Werkgroep Toegankelijkheid geëvalueerd en met aanbevelingen teruggekoppeld naar de deelnemende horeca en winkels.

Lees meer bij Hoor Friesland.
Publicatiedatum: 28 maart 2014