Hoe is het om slechthorend te zijn?

Het kwartaalblad Zo wel! van Zorgbelang Zuid-Holland interviewt NVVS-vrijwilliger Ria Jongerius in het voorjaarsnummer. Ria legt uit wat slechthorendheid is en met welke problemen je als slechthorende te maken hebt. Ook vertelt ze over het vrijwilligerswerk voor de NVVS en geeft ze wat adviezen aan slechthorenden en mensen in hun omgeving. “Je moet vooral niet hard gaan praten!”

Zorgbelang Zuid-Holland is een patiënten- en consumentenplatform voor mensen die zorg ‘gebruiken’ in de provincie Zuid-Holland. Ook als slechthorende ben je ‘gebruiker’ van zorg, denk aan de hoorzorg zoals bij een kno-arts of audioloog. Ook ben je vaak ‘consument’ bijvoorbeeld als je hoortoesteldrager bent. Reden genoeg voor Zo wel! om te schrijven over leven met een hoorprobleem.
Ria Jongerius, voormalig secretaris van de NVVS-afdeling Rotterdam, geeft nog geregeld voorlichting over slechthorendheid. Zij schudde de informatie en adviezen dan ook zo uit haar mouw. Daarnaast sprak ze ook uit eigen ervaring; vanaf haar geboorte heeft ze al problemen met horen. “Er is veel valse schaamte rond slechthorendheid”, vertelde Ria. “Het duurt gemiddeld zeven jaar voordat iemand kan accepteren dat hij slechthorend is. Durf ervoor uit te komen dat je slechthorend bent. Geef zelf aan hoe je ten opzichte van de ander wilt staan of zitten. En benut de hulpmiddelen die er zijn.”

Meer informatie over slechthorendheid is te vinden op nvvs.nl/slechthorendheid. Het complete artikel uit Zo wel! nr 1, 2014 is te lezen onder het kopje Actueel op www.zorgbelang-zuid-holland.nl.

Publicatiedatum: 28 maart 2014