Hearing Awareness Week in het Europees Parlement

In Brussel wordt op 9 en 10 april in het Europees Parlement aandacht gevraagd voor gehoorverlies. Internationale organisaties die zich inzetten voor slechthorenden, waaronder EFHOH (European Federation of Hard of Hearing People, waar ook de NVVS in is vertegenwoordigd), zijn betrokken bij deze Hearing Awareness Week. Het doel is om onder de parlementariërs, maar ook onder het publiek bewustwording te creëren met betrekking tot horen, gehoorverlies en hooroplossingen.

De World Health Organisation waarschuwt dat slechthorendheid de meest voorkomende ‘beperking’ zal zijn in de toekomst. Toch weten veel mensen niet wat gehoorverlies inhoud of wat je kunt doen om je gehoor en kwaliteit van leven te verbeteren. Vandaar ook de Hearing Awareness Week. “Dit onderwerp is simpelweg te belangrijk om te negeren”, aldus de organisatie.

Adam Kósa, Hongaars lid van het Europees Parlement, zal het evenement leiden. Er is onder andere een informatiestand waar parlementsleden en andere medewerkers hun gehoor kunnen laten testen, er is een demonstratie van hoe gehoorverlies ‘klinkt’ en de aanwezigen kunnen in gesprek met de leden van de diverse internationale organisaties voor slechthorenden. Op 10 april is er een bijeenkomst met diverse sprekers (ook van EFHOH) voor de parlementariërs en stakeholders van diverse organisaties die te maken hebben met hoorproblemen en andere lichamelijke beperkingen. Later volgt nog een cocktailparty met lezingen voor een groter publiek.

In Praag vindt van 5-7 april, voorafgaand dus aan de Hearing Awareness Week, de jaarlijkse conferentie van EFHOH plaats. De NVVS is daar ook bij aanwezig.

Publicatiedatum: 02 april 2013