Geniet van muziek, maar wees voorzichtig en voorkom gehoorschade

Maar liefst één op de vier jongeren in Nederland heeft een verminderd gehoor. Er ontstaat vaak gehoorschade bij jongeren door te harde muziek. Tijd voor actie dus! Kelly van de Nationale Hoorstichting en Frouzan vertellen hierover in Koffietijd van RTL. Bekijk hier het programma.

Een goed gehoor zorgt ervoor dat je met anderen kunt communiceren, veilig kunt deelnemen aan het verkeer en van muziek kunt genieten. Goed kunnen horen lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Gehoorschade staat in Nederland op de 5e plaats van chronische ziekten. Gehoorschade kan in de meeste gevallen voorkomen worden, door bijvoorbeeld de muziek zachter te zetten of door de juiste gehoorbescherming te dragen. Oorcheck.nl is één van de initiatieven van de Hoorstichting om gehoorschade bij jongeren te voorkomen. De website is gericht op jongeren vanaf de middelbare school en geeft veel informatie over het gehoor, de oorzaken en gevolgen van gehoorschade, en noemt manieren om het gehoor te beschermen.

Publicatiedatum: 27 april 2015