Gehoorverlies bij volwassenen: een grote uitdaging voor Europa

De Engelse Ear Foundation bracht op 3 maart, World Hearing Day een rapport uit over de gevolgen van gehoorverlies bij volwassenen in Europa. Volgens het rapport mag er meer worden geïnvesteerd in hoor technologie. Investeringen verbeteren de kwaliteit van leven en bespaart de maatschappij veel geld.

Gehoorverlies is één van de meest uitdagende gezondheids- en sociale problemen waarmee Europa wordt geconfronteerd, volgens de Ear Foundation. Communicatie is van essentieel belang in onze maatschappij en ligt aan de basis van ons vermogen om te functioneren in de wereld: om relaties te hebben met familie, vrienden en collega’s, om te werken, een productief leven te hebben en om sociaal te kunnen functioneren.

Kansen en vooruitgang

Gehoorverlies ontneemt ons de mogelijkheid om te communiceren en beïnvloedt daardoor elk facet van het leven. En toch wordt gehoorverlies vaak niet tijdig opgemerkt en vastgesteld. Tegelijk waren er nog nooit zoveel mogelijkheden om gehoorverlies tijdig aan te pakken als vandaag. Er is een enorme vooruitgang geboekt in hoorapparaten en cochleaire implantaten.

De Ear Foundation pleit onder andere voor:

• nationale gehoorscreening voor volwassenen
  • bij de berekening van de kosten voor hoortechnologie rekening houden met de kosten als we er NIETS aan zouden doen.
  • in terugbetalingsschema’s rekening houden met de totale kosten op de gezondheids- en welzijnsdiensten, indien gehoorverlies niet zou worden aangepakt
  • een gezondheidsbeleid in elk land, gebaseerd op het ‘UK Action Plan on Hearing Loss’ om gehoorverlies onder de aandacht te brengen van de gezondheidszorg.
  • innovatieve diensten oprichten om de optimale begeleiding te bieden
  • een nieuwe EU standaard voor CI-patiënten overeenkomstig het Engelse EN 15927: 2010 voor hoorapparaat dragers.

Klik hier voor de complete Nederlandstalige samenvatting van het rapport.

Een paar feiten en cijfers:

• 51 miljoen volwassenen in heel Europa hebben gehoorverlies en dit aantal neemt jaarlijks nog toe (EFHOH 2016)
  • Gehoorverlies is bij de 70-plussers in West-Europa beperking nummer één (Davis 2016)
  • Personen met een ernstig gehoorverlies hebben 5 keer meer risico op dementie dan normaalhorenden (Lin 2012)
  • Oudere mensen met een gehoorverlies hebben een verhoogd risico op sociaal isolement en geestelijke gezondheidsproblemen (Shield 2006)
  • Ouderen met een gehoorverlies hebben 2,5 keer meer risico dan normaalhorenden om een depressie te ontwikkelen (Mathews).
Publicatiedatum: 08 maart 2017