Gehoorschade preventiecampagne 'I love my ears' gelanceerd tijdens Amsterdam Dance Event

Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) gaf afgelopen weekend tijdens het Amsterdam Dance Event het startsein voor de campagne 'I love my ears'. Hij deed dat samen met onder andere Duncan Stutterheim (CEO van SFX Europe) en dj Oliver Heldens. De campagne is bedoeld om uitgaanspubliek te waarschuwen voor de risico’s op gehoorschade door harde muziek. Ook wordt uitgelegd wat mensen kunnen doen om hun oren goed te beschermen zodat ze een leven lang kunnen genieten van hun favoriete muziek.

Groeiend probleem
Van 810.500 Nederlanders is bij de huisarts bekend dat zij problemen hebben met hun gehoor. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM. Dat onderzoek signaleert ook dat gehoorschade door harde muziek onder jongeren een groeiend probleem is. Van Rijn: “Door je oren goed te beschermen kun je een leven lang genieten van muziek. Dat willen we duidelijk maken aan iedereen die geniet van festivals, concerten en feesten. Het volume daar wordt teruggedraaid naar een niveau dat veilig is met oordoppen. Dus doe die doppen in!”

Ilovemyears.nl
De campagne is tot stand gekomen in samenwerking tussen het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de organisatoren van muziekevenementen en poppodia, de Vereniging van EvenementenMakers (VVEM) en de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF). Met deze partijen heeft staatssecretaris Van Rijn een convenant gesloten om het volume terug te draaien tot een niveau dat veilig is met gebruik van de juiste oorbescherming. Daarnaast moet die oorbescherming betaalbaar beschikbaar zijn bij concerten en muziekevenementen en moeten bezoekers actief worden voorgelicht over hoe zij zonder schade kunnen genieten van muziek. Die actieve voorlichting start met de nieuwe campagne. Voor elke muzieksoort is een passend beeld beschikbaar in de campagne dat zichtbaar zal zijn op muziekevenementen. Kijk voor meer informatie op ilovemyears.nl.

Op social media vragen veel mensen zich af waarom in het convenant geen afspraken zijn gemaakt om het volume terug te draaien naar een niveau dat zónder oorbescherming veilig is. Dat zou dan echter een geluidsniveau onder de 88 dB(A) moeten zijn en daar zit je al snel boven. Dat is dus niet echt realistisch, meent ook de Nationale Hoorstichting. "Vandaar deze afspraken over een veilig volume mét gehoorbescherming. Zo kun je gewoon lekker genieten van muziek, maar wel op een veilige manier."

Publicatiedatum: 20 oktober 2014