Gehoorbescherming onontbeerlijk bij oorvriendelijke jaarwisseling

Bijna zestig procent van de Nederlanders is bang als er vuurwerk in hun buurt wordt afgestoken. Vier op de tien vindt zelfs dat het afsteken van vuurpijlen en rotjes rond de viering van oud en nieuw moet worden verboden. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Maatschappij en Veiligheid (SMV). “Van oogletsel tot gehoorschade of brandwonden: ruim 700 Nederlanders werden tijdens de vorige jaarwisseling binnengebracht bij de Eerste Hulp. Ondanks deze alarmerende cijfers nemen veel mensen het niet zo nauw met de veiligheidsvoorschriften van vuurwerk”, constateert directeur Ingrid de Jong.

De Stichting Maatschappij en Veiligheid maakt zich samen met Specsavers hard voor een veilig verloop van oud & nieuw. “Vuurwerk is onlosmakelijk verbonden met de jaarwisseling, maar brengt helaas ook veel gevaren met zich mee”, stelt Ingrid de Jong. Waar mensen het vaakst vrezen voor hun ogen en ledematen, lopen ook hun oren gevaar tijdens oud en nieuw. Uit het onderzoek blijkt dat bijna een kwart van de Nederlanders op 1 januari last heeft van zijn oren als gevolg van de harde vuurwerkknallen. Geen wonder als maar 5 procent altijd gehoorbescherming draagt bij het afsteken van of kijken naar vuurwerk. Bij gezinnen met kinderen onder de 16 jaar, draagt 80% van de kinderen geen gehoorbescherming.

Blijvende schade
Ingrid Kersting, woordvoerder van Specsavers, adviseert om altijd gehoorbescherming te dragen, wanneer je zelf vuurwerk afsteekt, maar zelfs als je er alleen maar naar kijkt: “Het oor is een gevoelig orgaan, dat bij te hard geluid boven de 120 decibel direct blijvend beschadigd kan raken. Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat de knallen van vuurwerk zelfs op kunnen lopen tot een geluidsniveau van 170 decibel! Gelukkig kan gehoorschade eenvoudig worden voorkomen door het dragen van de juiste gehoorbescherming. Je wilt het nieuwe jaar natuurlijk niet beginnen met een blijvende piep in je oor of een verminderd gehoor.”

Ook NVVS wijst graag op gehoorbescherming tijdens het vuurwerkgeknal met Oud & Nieuw. We pleiten er al enige jaren voor dat vuurwerk op centrale plaatsen wordt afgestoken door bevoegde instanties. De NVVS is voor een verbod op knalvuurwerk voor consumenten vanwege de risico’s op gehoorschade en de extra risico’s en overlast die het veroorzaakt voor mensen die al een hoorprobleem hebben.

Een algeheel verbod op vuurwerk is er deze jaarwisseling in elk geval (nog) niet. Daarom de volgende handige info en tips voor een oorvriendelijke jaarwisseling:

• Vuurwerkvrije zones
Deze jaarwisseling hebben diverse gemeentes maatregelen genomen door bijvoorbeeld bepaalde zones tot ‘vuurwerkvrije zone’ te verklaren. Raadpleeg de website van uw gemeente voor de afspraken die daar gelden.

•    Oordoppen
Welke oordoppen moet je hebben tijdens de jaarwisseling? Het consumentenprogramma Kassa deed een test van oordoppen met filter. Ook oordoppen met muziekfilters kwamen zo aan bod. Bekijk hier de uitzending van Kassa over gehoorbescherming tijdens de jaarwisseling. De Hoorstichting gaf verder uitleg over gehoorschade en tips om het te voorkomen. Het vuurwerkadvies van de Hoorstichting is hier te downloaden.

•    Carbid
Op www.hoorfriesland.nl wordt aan het einde van het jaar altijd een overzicht geplaatst van locaties waar op Oudjaarsdag met carbid wordt geschoten (zodat u dat kunt vermijden). Ook in de Noordoostpolder en in het oosten van het land is carbidschieten vaak een traditie. Raadpleeg de website van uw gemeente of de gemeente waar u tijdens de feestdagen verblijft voor de tijden (meestal gelijk aan de tijden van het afsteken van vuurwerk) en locaties waar met carbid mag worden geschoten.

•    Stilte
Voor u die ontspannen wandeling in de natuur gaat plannen eerst meer weten over hoe het zit met de stilte in stiltegebieden? In het decembernummer van HOREN Magazine leest u meer over het onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Ook leest u daarin over het bezoek dat de NVVS-Werkgroep Hyperacusis bracht aan een bungalowpark dat een hyperacusis-patiënt na een lange zoektocht had gevonden en écht stil had bevonden.

•    Vuurwerkvrije vakantieparken
Kijk eens op www.bungalowspecials.nl/type/vuurwerkvrije-parken.html voor als u een rustige vakantiebestemming zoekt voor tijdens de jaarwisseling. Zoekt u niet per se stilte, maar wel een omgeving waar u als slechthorende goed uit de voeten kunt tijdens de kerstvakantie? Kijk dan eens op landal.nl/slechthorend voor informatie over een bungalow met voorzieningen voor slechthorenden.

•    Meldpunt gehoorschade
Mocht u extreem hard geluid hebben ervaren of gehoorklachten hebben na de jaarwisseling, meld dit dan bij www.hoorstichting.nl/meldpunt. Hiermee helpt u de Hoorstichting bij politiek en pers aandacht te vragen voor de preventie van gehoorschade.

Publicatiedatum: 31 december 2014