Gebruikskwaliteit voorop in woningen voor slechthorenden

In het blad WoonKwaliteit van het VACpunt Wonen is in de zomereditie aandacht voor toegankelijke woningen voor slechthorenden en doven. VACpunt Wonen is het kennis- en adviescentrum voor de gebruikskwaliteit van woning en woonomgeving. NVVS-vice-voorzitter Rennie van Moolenbroek vertelt in WoonKwaliteit wat er belangrijk is in een gebruiksvriendelijke woning voor slechthorenden.

Zowel in bestaande ruimtes als ik nieuwbouwprojecten zijn er diverse aanpassingen die bewoners zelf kunnen doen of waaar Adviescommissies Wonen bij kunnen helpen. Denk aan zachte wand- en vloerbedekking (dikke stoffen gordijnen, behang, vloerbedekking) en ruw gestuukte muren in de woonkamer zodat het geluid minder weerkaatst wordt. In ruimten met veel gladde muren en bijvoorbeeld parket of plavuizen op de vloer, hebben slechthorenden vaak moeite met spraakverstaan doordat het geluid resoneert. Ook het plaatsen van een wand tussen keuken en woonkamer bevordert de gebruikskwaliteit. Het geluid van de afzuigkap belemmert bij een open keuken namelijk vaak het voeren van een gesprek in de woonkamer.

Voor openbare gebouwen als zorgcentra geeft de NVVS in het blad WoonKwaliteit ook diverse tips voor een gebruiksvriendelijker onderkomen voor slechthorenden en doven. "Voor de veiligheid van doven en slechthorenden zou alle hoogbouw voorzien moeten worden van een intercom met beeldscherm. Mensen met een gehoorbeperking kunnen namelijk door middel van lichtflitsen wel zien dat er aangebeld wordt, maar niét verstaan wie het is", geeft Rennie van Moolenbroek als voorbeeld. Ook is het belangrijk om goede voorzieningen, zoals ringleiding, te hebben zodat bijvoorbeeld bewoners van zorginstellingen niet in een isolement raken.

Ook een tip? Laat het weten aan het VACpunt Wonen via info@vacpuntwonen.nl. Kijk voor meer informatie over handige hulpmiddelen in huis op Hoorwijzer.nl.
Publicatiedatum: 01 augustus 2013