FunX-radioprogramma SPOKEN over constante piep in je oren

Radiozender FunX schrijft op de site: “Steeds meer mensen krijgen op jonge leeftijd al hoorproblemen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de manier waarop wij muziek luisteren. Dicht op de speakers staan in de club, of keihard je muziek over je headphones: het dragen allemaal bij aan gehoorvlies.”

Een andere veel voorkomende aandoening, ook bij jongeren, is tinnitus. Tinnitus is een aandoening waardoor je een constante piep in je oor hoort. Momenteel is er geen geneesmiddel voor tinnitus. KNO-arts Robert Stokroos (Maastricht Universitair Medisch Centrum) behandelt dagelijks mensen die tinnitus hebben. NVVS-vrijwilliger Karel Gillissen heeft een constante piep in zijn oor en die is ongeveer even hard als een langsrijdende vrachtwagen. FunX-dj Manu sprak Robert & Karel afgelopen zondagavond in de uitzending van Spoken.

Karel vertelde als ervaringsdeskundige over zijn leven met tinnitus en waarschuwt jongeren voor de gevaren van harde muziek. Hij verwijst onder andere naar dit bericht uit Vlaanderen over dat drie kwart van de Vlaamse tieners tijdelijke oorsuizingen heeft.

Beluister hier de uitzending (na +/- 6 minuten).

Publicatiedatum: 16 december 2013