FunX maakt jongeren bewust van de impact van tinnitus

Naar aanleiding van het programma ‘Altijd wat’ van 15 april 2014, waar Gaby Olthuis vertelt over haar tinnitus en hyperacusis die voor haar zo ondraaglijk zijn dat ze tot euthanasie besluit, is NVVS-vrijwilliger Karel Gillissen de dag erna geïnterviewd door FunX radio. Hij vertelt onder andere wat tinnitus is, hoe hij het zelf ervaart en hoe hij ermee heeft leren omgaan. Ook gaat hij in op overgevoeligheid voor geluid (hyperacusis).

In de uitzending geeft Karel aan dat tinnitus en hyperacusis niet voor iedereen ondraaglijk hoeven te zijn. Veel mensen vinden na enige tijd manieren om ermee om te gaan, om te zorgen dat het niet hun dagelijkse leven beheerst. Karel noemt onder andere de website van de NVVS als informatiebron en verwijst ook naar bijvoorbeeld het lotgenotenforum, boeken in de NVVS-webshop (zoals Eerste Hulp bij Oorsuizen van Olav Wagenaar) en het trainingsaanbod van de GGMD.

De dj’s van FunX zijn onder de indruk van het verhaal en de belevenissen van Karel. Hopelijk de luisteraars ook, zodat ze zich realiseren hoe belangrijk het is om bijvoorbeeld gehoorschade door harde muziek te voorkomen. Mochten ze onverhoopt toch tinnitus krijgen (of door een onbekende oorzaak), dan weten de luisteraars nu in elk geval waar ze terecht kunnen.

Beluister de uitzending hier.

N.B. In het eerste deel van het fragment worden drie voorbeelden van tinnitus-geluiden afgespeeld. De dj’s kondigen aan wanneer de geluiden komen, zodat u eventueel het volume zachter kunt zetten zodat u er geen hinder van heeft.

Publicatiedatum: 23 april 2014