Evenwichtsproblemen: de wereld in beweging

Problemen met je evenwicht. Ménière-patiënten weten er alles van. Aanvallen van draaiduizeligheid zijn immers het meest kenmerkend voor deze chronische ziekte. Tussen de aanvallen door kan iemand zich instabiel blijven voelen omdat het evenwichtsorgaan niet goed functioneert. Niet alleen de wereld van Ménière-patiënten is volop in beweging, ook de medische wereld beweegt.

Onlangs is in het Academisch Ziekenhuis in Maastricht het eerste vestibulair implantaat (kunstmatig evenwichtsorgaan) ter wereld geplaatst bij een patiënte van wie de evenwichtsorganen niet meer naar behoren functioneerden. Het implantaat is nog in een experimenteel stadium, maar dat weerhield het populair-wetenschappelijke tijdschrift Quest er niet van deze ontwikkeling op de voet te volgen en het proces te beschrijven als een spannend boek.

Primeur
In een driedelige serie volgde Quest Jettie Hollanders, die al jaren evenwichtsklachten heeft. Haar evenwichtsorganen functioneren niet goed, maar deze diagnose laat lang op zich wachten. Na veel tests en onderzoeken blijkt dat Jettie in aanmerking komt voor een vestibulair implantaat; een kunstmatig evenwichtsorgaan. Op 12 september 2012 is het zover; Jettie krijgt een multifunctioneel implantaat: een cochleair en een vestibulair implantaat in één. Het eerste zal haar rechteroor weer laten horen. Dat is routinewerk. Het tweede moet haar evenwicht herstellen. En dat is een wereldwijde primeur. De Maastrichtse onderzoekers hebben er jaren aan gewerkt, samen met collega’s van het Academisch Ziekenhuis van Genève.

In de voorbereiding, op de operatietafel en daarna; Quest was erbij. De hele serie, geschreven door Rik Kuiper, is te lezen op www.quest.nl/uitbalans of in de edities november 2012 tot en met januari 2013.
In HOREN Magazine is een samenvatting van deze driedelige reeks gepubliceerd. NVVS-leden kunnen deze hier lezen. Nog geen lid? Klik hier.

Raakvlakken
In de Verenigde Staten hebben enkele Ménière-patiënten een vestibulair implantaat gekregen dat de werking heeft van een pacemaker. Dat implantaat heeft veel raakvlakken met het in dit artikel beschreven vestibulair implantaat. Leden van de NVVS kunnen meer hierover lezen door in te loggen op nvvs.nl/horenmagazine en op editie februari 2013 te klikken.Publicatiedatum: 26 februari 2013