Ervaringen delen over duizeligheid en evenwichtsproblemen

Heeft u wel eens last (gehad) van duizeligheid of een draaierig of deinend gevoel? Heeft het 'beestje'  bij u al een naam, bijvoorbeeld Ménière, BPPD of Neuritis Vestibularis, maar weet u niet hoe u daarmee om moet gaan? Of heeft u geen idee wat er aan de hand kan zijn? Deel dan uw ervaringen rondom duizeligheid en evenwichtsproblemen met lotgenoten. Die vindt u bijvoorbeeld op ons Ménière-forum en tijdens onze informatiebijeenkomsten. Lotgenotencontact kan u helpen om beter met uw aandoening om te gaan. Begrip van anderen kan u helpen het zelf ook beter te accepteren. Naast de NVVS zetten ook diverse buitenlandse Ménière-organisaties zich hiervoor in, en in deze Balance Awareness Week net een beetje extra.

Prioriteit
U kent vast wel iemand die last heeft van duizeligheid, of misschien heeft u zelf wel problemen met uw evenwicht. Duizeligheid is een veel voorkomend, maar tamelijk onbekend probleem. In Australië heeft bijvoorbeeld 5% van de bevolking last van vestibulaire aandoeningen, tegen 4% van de bevolking die diabetes heeft. Desondanks is diabetes door de Australische regering benoemd tot 'National Health Priority Area' en vestibulaire aandoeningen niet, terwijl deze aandoeningen een enorme impact op iemands (dagelijkse) leven kunnen hebben. Daarom vraagt Ménières Australia deze week aandacht voor duizeligheid. Kijk ook vooral eens op hun Facebookpagina voor alle acties en informatie. De Balance Awareness Week-posters met een catwalkmodel dat uit balans raakt en weer opkrabbelt zijn alleen al de moeite van een bezoekje aan de pagina waard.

Ook de Britse Ménière's Society en de Vestibular Disorder Association (VEDA) uit de Verenigde Staten ondernemen tijdens Balance Awareness Week volop acties om meer bekendheid te geven aan duizeligheid. The Ménière's Society is de intiatiefnemer en organiseert volop informatiebijeenkomsten en sponsoracties door heel Groot-Brittannië. De VEDA heeft allerlei ludieke acties bedacht, zoals de foto-actie waarbij mensen foto's kunnen insturen die duidelijk maken waarom zij de Balance Awareness Week steunen. Ook gelijk een goede manier om aan hun omgeving te vertellen wat er met hen aan de hand is! Volg alle acties via de websites en Facebook.

Ervaringen uitwisselen
Tijdens deze Balance Awareness Week vestigt de NVVS ook uitgebreid aandacht op evenwichtsproblemen en duizeligheid. U heeft de berichten vast al volop voorbij zien komen op deze site en op social media. Maar niet alleen tijdens deze week besteden we hier aandacht aan, we zorgen onder andere rondom Ménière constant voor voorlichting, lotgenotencontact en belangenbehartiging (o.a. via de NVVS-Commissie Ménière).

Het Ménière-forum van de NVVS biedt informatie over vanalles dat met Ménière en de symptomen draaiduizeligheid, oorsuizen en gehoorverlies te maken heeft. Het is ook een levendig platform voor mensen met Ménière om ervaringen, tips en vragen uit te wisselen. Neem gerust een kijkje!

Uw vragen stellen en tips verzamelen kan ook tijdens één van onze HOORagenda-bijeenkomsten. Die houden we door het hele land. Een kno-arts en een NVVS-ervaringsdeskundige (die dus zelf Ménière heeft) vertellen dan over medische en praktische aspecten. Uiteraard kunt u ook vragen stellen en in de pauze met andere aanwezigen ervaringen en tips uitwisselen. Dit najaar zijn er nog diverse informatiebijeenkomsten over de ziekte van Ménière, bijvoorbeeld in Den Helder en in Drachten. Meld u snel aan!

Verder kunt u ook ervaringen uitwisselen rondom duizeligheid en evenwichtsproblemen op onze Facebook-pagina en via onze Twitteraccounts @meniere_nl en @brughoek_nl. En heeft u al eens een kijkje genomen in ons blogoverzicht? Ook diverse blogs van mensen met evenwichtsproblemen staan in ons overzicht!

Volg de Balance Awareness Week via nvvs.nl/balanceawarenessweek.
Publicatiedatum: 18 september 2014