Erasmus MC introduceert kaartjes voor slechthorenden

Sinds begin deze maand krijgen slechthorende patiënten die op het spreekuur komen in het Erasmus MC een informatief en verduidelijkend kaartje mee. Het gaat om patiënten op het spreekuur bij het CI-team of het Gehoor- en Spraakcentrum, beide onderdeel van de afdeling KNO. Met het kaartje kan de slechthorende zijn of haar omgeving op ludieke wijze bewust maken van het feit dat rekening moet worden gehouden met mensen die slechthorend zijn. Naast de kaartjes komen er ook posters voor in de wachtkamer.

"We hopen dat de kaartjes ervoor zorgen dat mensen meer open durven zijn over hun slechthorendheid. Het kaartje zou bijvoorbeeld thuis een plekje kunnen krijgen op de koelkast", zegt Gertjan Dingemanse, klinisch fysicus audioloog, die de teksten bemachtigde via een Engelse stichting die aandacht vraagt voor slechthorendheid.

Geheugensteuntje

Nienke Homans, logopedist en InDesign-hobbyist, voegt toe: "Ik heb de Engelse posters verwerkt tot kaartjes, zodat deze meteen kunnen dienen als geheugensteuntje. Op de achterkant kan besproken informatie bondig worden opgeschreven, kan ingevuld worden door wie de patiënt is geholpen en staan de email-adressen van beide teams vermeld om de drempel om contact op te nemen zo laag mogelijk te maken."

Publicatiedatum: 31 augustus 2017