Effecten van pil die gehoorschade moet helpen voorkomen nog niet bewezen

Nu het festivalseizoen weer losbarst lopen ook veel mensen weer kans op (blijvende) gehoorschade door blootstelling aan te harde muziek. De Telegraaf meldde vrijdag dat op het Amsterdam Dance Event pillen met o.a. magnesium en vitaminen zullen worden verstrekt die het gehoor moeten beschermen. Volgens ontwikkelaar Hearing Health Science gaat er een preventieve werking uit van de pillen en zouden de cellen makkelijker herstellen als ze na het nemen van de pillen beschadigd raken. Een gezonde levensstijl met goede voeding met voldoende vitaminen en mineralen werkt positief voor je gehele lichaam. Maar of zo’n pil daadwerkelijk gehoorverlies, oorsuizen en hyperacusis kan helpen voorkomen, daar is de KNO-vereniging sceptisch over.

KNO-arts Liane Tan benadrukt in de uitzending van Editie NL dat het effect van de pillen nog niet bewezen is. Het is dus beter om zeker te zijn van goede bescherming door bijvoorbeeld oordoppen te dragen. “Ik raad mensen die naar een kroeg of een festival gaan, of naar andere plaatsen met harde muziek of hard geluid, sowieso aan om gehoorbeschermers te dragen of afstand te nemen van de boxen”, geeft Tan in de uitzending aan.
Volgens de kno-arts realiseert de jeugd zich niet dat een kapot oor grote gevolgen heeft voor de toekomst. In de Telegraaf zegt ze: ,,Een piep in je oor gaat nooit meer weg. Daar heb je last van als je pleiter wordt in de rechtbank, als je vergadert of als je als docent voor de klas staat.”

Bekijk hier de uitzending van EditieNL.

Is de piep in jouw oor al blijvend? Kom dan op 9 juni naar onze contactavond jongeren&tinnitus voor tips en het delen van ervaringen. Meld je nu aan!
Publicatiedatum: 06 juni 2016