Eerste Starbucks met vrijwel alleen dove en slechthorende medewerkers

Mocht je deze zomer op vakantie zijn in Kuala Lumpur, loop dan vooral even binnen bij het gloednieuwe filiaal van Starbucks. In dit filiaal werken op dit moment naast drie horende medewerkers ook tien dove en slechthorende barista's. Bestellen kan via gebaren of via een speciaal formuliertje.

Via tekeningen op de muur zie je hoe je een Starbucks-koffie in gebarentaal bestelt. Klanten die geen gebarentaal kennen, kunnen hun bestelling via een speciaal formuliertje doorgeven aan de medewerkers. Je bestelling kun je controleren via een scherm aan de kassa. Iedere klant krijgt een nummertje en boven de bar hangt een scherm waarop het nummer verschijnt wanneer je drankje klaar is.

Het filiaal werkt samen met het genootschap van doventolken in Maleisië. Die zetten niet alleen medewerkers in om de slechthorende en dove Starbucksmedewerkers op te leiden, maar ook om gebarentaal te leren aan horende medewerkers. Klanten worden dan ook geholpen in gebarentaal.

Trilschijf

Of er nog meer Starbucksfilialen speciaal voor slechthorenden en doven komen, is niet bekend. De Starbucks in de woonwarenhuizen van Loods 5, hier in Nederland, werken wel met trilschijven. Die leg je na de bestelling op je tafel en als je bestelling klaar is, begint de schijf te piepen, te trillen en licht te geven. Ook dat is voor slechthorenden al heel handig. Stichting Hoormij juicht het initiatief in elk geval toe, gaf directeur Joop Beelen aan in Editie.nl.

Publicatiedatum: 22 juli 2016