Een week lang aandacht voor oorsuizen: rinkelt het al?

“Slechts een week oorsuizen, dat zou toch eens fijn zijn”, was een van de reacties op de Week van het Oorsuizen die Stichting Hoormij afgelopen week organiseerde. “Of zelfs al een week géén oorsuizen!”, reageerde iemand daar weer op. Deze twee reacties geven al aan wat voor impact oorsuizen (tinnitus) kan hebben op je leven. Bewustwording van wat oorsuizen kan veroorzaken en hoe je kunt voorkomen dat je oorsuizen krijgt, is daarom erg belangrijk vindt Stichting Hoormij. Deze boodschap werd met succes breed uitgedragen tijdens de Week van het Oorsuizen(8-14 februari 2016).

In totaal zijn er ruim 1 miljoen Nederlanders met een suis, piep, fluit, brom of rinkelende bel. Tijdens de Week van het Oorsuizen besteedde Stichting Hoormij daarom elke dag aandacht aan een oorzaak van oorsuizen, zoals muziek, lawaai op de werkplek, vuurwerk en bijwerkingen van medicijnen. Daarnaast was er aandacht voor preventie en hulpverlening.
Met deze themaweek willen we zorgen dat er bij iedereen een belletje gaat rinkelen. Niet het belletje van de tinnitus, maar van het besef dat je gehoor het waard is om te beschermen! Stichting Hoormij denkt dat dat belletje dankzij de week bij een groot publiek is gaan rinkelen. Onze dagpagina’s werden veelvuldig bezocht, de posts op social media volop geliked en gedeeld en ook in de (landelijke) media was er aandacht voor de Week van het Oorsuizen. “Top: meer aandacht en focus op deze vreselijke aandoening 😐 hoop voor verlichting en dat de mensen zich vooral bewust worden!”, liet een volger weten op Facebook.

Webinar
Tijdens deze themaweek was er op dinsdag 9 februari 2016 een speciale informatiebijeenkomst voor mensen met tinnitus in het Flevoziekenhuis in Almere. Er was aandacht voor het medische aspect van tinnitus en voor het verhaal van een ervaringsdeskundige. Oorzaken en omgaan met tinnitus stonden centraal in de informatie, tips en adviezen. Verder was er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen. De 100 beschikbare plaatsen in Almere waren snel ‘uitverkocht’. Daarom was de bijeenkomst ook via een livestream te volgen. Tijdens de gehele Week van het Oorsuizen bleef deze stream in de vorm van een webinar beschikbaar. Een unieke mogelijkheid die Stichting Hoormij bood, zodat nog bijna 200 mensen de bijeenkomst konden volgen.

Bijeenkomst en webinar gemist? Stichting Hoormij organiseert deze bijeenkomsten met grote regelmaat door geheel Nederland – tijdens, maar ook na de Week van het Oorsuizen. Op 17 februari is er bijvoorbeeld nog plek in Wassenaar. Zie www.stichtinghoormij.nl/hooragenda.

Winacties
Naast het delen van informatie, gaven we elke dag iets weg in de Week van het Oorsuizen of er was iets winnen. Zo waren er handige downloads met informatie over bijvoorbeeld hulpverlening. Hiervoor vroegen we aan iedereen die de campagne volgt hoe zij preventie-acties zouden willen zien, of hoe zij zelf hieraan zouden bijdragen. Door suggesties bij ons in te leveren, konden deelnemers kans maken op een zelfhulpboek om te helpen omgaan met tinnitus, een set oordoppen op maat en een special edition Week van het Oorsuizen-shirt. Er kwamen veel leuke en creatieve suggesties binnen! Bedankt! De winnaars worden op donderdag 18 februari bekend gemaakt.

En nu? Aan de slag!
Ook na de Week van het Oorsuizen blijft Stichting Hoormij zich inzetten rondom tinnitus. Wij vinden bijvoorbeeld dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar de oorzaken van tinnitus. Daarnaast is Stichting Hoormij een werkgroep jongeren & tinnitus gestart, die dit jaar met een preventieproject aan de slag gaat. En uiteraard zitten we nu al vol inspiratie voor de Week van het Oorsuizen editie 2017….

Blijf op de hoogte via www.stichtinghoormij.nl/tinnitus of volg ons via @tinnitus_nl.

Publicatiedatum: 16 februari 2016