Een helder verhaal over tinnitus bij Radio Signaal

Radio Signaal is een programma met informatie en discussie over gezondheid, welzijn en belangenbehartiging in Amsterdam en Diemen. Elke uitzending bestaat o.a. uit: interviews, columns, nieuwsberichten en een agendarubriek. Op 1 maart was NVVS-vrijwilliger Karel Gillissen in de uitzending te gast. Hij vertelde over tinnitus.

Karel vertelde als ervaringsdeskundige over zijn leven met tinnitus en waarschuwt jongeren voor de gevaren van harde muziek. Hij verwijst onder andere naar dit bericht uit Vlaanderen over dat drie kwart van de Vlaamse tieners tijdelijke oorsuizingen heeft. Het gesprek ging verder over de onbekendheid van tinnitus bij mensen zelf, maar soms ook bij huisartsen. De aandoening wordt soms niet herkend of men krijgt alleen mee dat men er maar mee moet leren leven. Karel legde uit wat mensen in zo'n geval kunnen doen en dat de NVVS daarbij iets kan betekenen op het gebied van bijvoorbeeld lotgenotencontact en informatiebijeenkomsten. Een echte genezing is er helaas niet, benadrukte Karel, dus focus liever op hoe je de tinnitus een plek kunt geven en hoe je zorgt dat het je leven niet gaat bepalen. Kijk ook uit voor internetsites etc. die beweren wel dé oplossing te hebben.

Kortom; een zeer informatief gesprek voor de luisteraars van Radio Signaal. Wilt u de uitzending zelf terugluisteren? Klik dan hier. De NVVS zet zich ervoor in om tinnitus bekender te maken en is dan ook blij met deze bijdrage daaraan!

Publicatiedatum: 04 maart 2014