Ede als eerste gemeente beter bereikbaar voor mensen met een gehooraandoening

De gemeente Ede heeft op 1 oktober 2018 Klik voor Teletolk in gebruik genomen. Hiermee is deze gemeente beter telefonisch toegankelijk voor slechthorende en dove mensen en voor mensen met een spraakbeperking.

In Nederland hebben wij sinds 2013 een telefonische beeld- en tekstbemiddelingsdienst, genaamd KPN Teletolk. Wil je weten hoe je kunt bellen via de bemiddelingsdienst? Bekijk dan dit filmpje.

Week van de toegankelijkheid

In de Week van de Toegankelijkheid 2018 lanceerde Ede als eerste gemeente in Nederland een simpele knop op de website waarmee een tolk van KPN Teletolk wordt geactiveerd. Hiermee is deze gemeente beter telefonisch toegankelijk mensen met een gehooraandoening en personen met een spraakbeperking.

Klik voor Teletolk

Met Klik voor Teletolk kunnen bedrijven en organisaties een knop op de contactpagina van een website plaatsen. Als een slechthorende, dove of spraakbeperkte persoon op deze ‘Bel met Teletolk knop’ klikt, krijgt hij of zij de keuze tussen gebarentaal (beeldbemiddeling) of tekst (tekstbemiddeling). De gebruiker kan vervolgens bellen met het bedrijf of de organisatie.

Onder andere Auris, GGMD, Kentalis en Stichting Hoormij hadden al een ‘Bel met Teletolk knop.’

Bron: Signaal

Publicatiedatum: 04 oktober 2018