Drents Museum start met rondleidingen in gebarentaal

Een cultureel uitje is niet altijd even eenvoudig als je slechthorend of doof bent. Daar heeft het Drents Museum wat op gevonden. Iedere derde zaterdag van de maand vindt er een rondleiding in Nederlandse Gebarentaal plaats door speciaal hiervoor opgeleide gidsen.

De rondleiding brengt je onder meer langs de Statenzaal, het grootste poppenhuis van Nederland, het Meisje van Yde en de Kano van Pesse. Iedere ruimte wordt rustig door de bezoekers gade geslagen. Eerst kijken, dan luisteren. Rondleider Safiye Yanar – tevens docente geschiedenis op de dovenschool van Kentalis – wacht niet voor niets tot ze haar verhaal begint te vertellen. Haar publiek kan zich niet en concentreren op haar gebaren en tegelijkertijd iets bekijken.

Museum moet voor iedereen toegankelijk zijn

Nadat ze uitverteld is, krijgt ze door Damian allerlei vragen op zich afgevuurd. Damian is doof en samen met zijn zusje Juna (7) en moeder Jenifer vanuit Zuidhorn speciaal naar het museum gekomen voor de rondleiding. ,,Hij is heel geïnteresseerd in geschiedenis en vindt het super leuk. ,,Het is hartstikke mooi dat het museum dit organiseert. Dit soort rondleidingen zijn er niet veel. Zo kunnen we samen iets ondernemen”, vertelt zijn moeder terwijl hij duidelijk geniet van alles om hem heen. Dat is ook wat het museum wil bereiken met de rondleiding: voor iedereen toegankelijk zijn. Daar wordt achter de schermen nu al zo’n twee jaar aan gewerkt, vertelt coördinator Albert Kool.

Toegankelijk voor iedereen

Sinds dit jaar zijn (semi-)overheden hier ook verplicht toe. Om te kijken wat het museum moet aanpassen, voordat het voor iedereen toegankelijk is, kreeg het bezoek van zo’n twintig ‘mystery guests’. "Denk aan mensen met een lichamelijke beperking, mensen in een rolstoel of bezoekers met een hulphond. Ze hebben ons verteld hoe ze het hebben ervaren, zowel binnen als buiten. Op sommige plekken mist een pictogram, op andere plekken moeten we drempels weghalen. Daar gaan we mee aan de slag. Ook in de verbouwing nemen we hun ervaringen mee. Want het museum is van iedereen, dus het hoort ook toegankelijk te zijn voor iedereen.” Bekijk ook het filmpje op Youtube

Drents Museum

Voor wie: iedereen die Nederlandse Gebarentaal spreekt