Doelstelling van 40.000 ervaringen in Hoorwijzer.nl lijkt haalbaar

Begin dit jaar heeft de NVVS de ambitie geuit het aantal ervaringen opgenomen in Hoorwijzer.nl over audiciens, hoortoestellen en Audiologische Centra te laten stijgen van 4.000 naar 40.000. Nu al hebben we de helft hiervan gehaald en lijkt onze ambitie dus een reële doelstelling te zijn.

18.000 Ervaringen met audiciens en hoortoestellen
De verzekeraars Agis, Achmea, CZ en VGZ schrijven op initiatief van stichting Miletus hun verzekerden aan die een hoortoestel hebben gedeclareerd. Zij vragen hen of zij hun ervaring met de audicien en het hoortoestel aan Hoorwijzer.nl willen toevoegen. Ook audiciens aangesloten bij stichting HoorProfs stimuleren hun cliënten om aan dit onderzoek deel te nemen. Het onderzoek vindt in drie delen plaats. Begin mei werden ruim 25.000 mensen aangeschreven die in het laatste kwartaal van 2011 een hoortoestel hebben gedeclareerd. Eind juni eenzelfde groep, maar dan betreffende het eerste kwartaal van 2012. En eind september volgt de laatste groep die in het tweede kwartaal van 2012 een hoortoestel heeft aangeschaft. De eerste groep leverde al een hoge respons op en de tweede oproep is net verzonden. Circa 10.500 ervaringen met audiciens zijn er al ingevuld en bijna 7.500 ervaringen met hoortoestellen.

Ruim 2.000 ervaringen met Audiologische Centra
Wij willen ook ervaringen rond Audiologische Centra kunnen delen. Daarom ontwikkelen wij hiervoor samen met het Centrum Klantervaringen in de Zorg (CKZ), Audiologische Centra en diverse verzekeraars een vragenlijst CQ-audiologische centra.  Wederom volgens de zogenaamde Consumer Quality Index, de methode die ook gebruikt wordt bij het verzamelen van  ervaringen met audiciens en hoortoestellen en die wetenschappelijk is getoetst. In mei zijn 7.500 mensen die afgelopen periode een Audiologisch Centrum hebben bezocht aangeschreven. Ruim 2.000 mensen hebben de vragenlijst in gevuld. Dat is een respons van 30%. Gekeken wordt nu of dit aantal hoog genoeg is om betrouwbare uitspraken te kunnen doen en of de vragenlijst wetenschappelijk gezien voldoet (de CQI-status verkrijgt). Is dat het geval, dan kunt u ook deze handige keuze-informatie vanaf eind dit jaar raadplegen bij ‘zoek & kies’ op Hoorwijzer.nl.Publicatiedatum: 22 augustus 2012