Doe mee met het VUmc Nationale Hooronderzoek

Het online Nationale Hooronderzoek van de afdeling KNO van VUmc bestaat tien jaar. Zo'n 2.500 mensen deden destijds de startmeting en meer dan duizend daarvan hebben na vijf jaar opnieuw meegedaan. De tweede herhaalmeting - nu na tien jaar -  is een paar maanden geleden gestart en daaraan hebben nu al  500 deelnemers  meegedaan. Iedereen tussen de leeftijd van 18 en 70 jaar kan meedoen. Nieuwe deelnemers zijn nog steeds welkom!

De resultaten van al deze metingen zijn wereldwijd uniek en heel belangrijk voor de kennis over het ontstaan van gehoorverlies en de gevolgen voor mensen in hun dagelijks leven. Door deze langlopende studie is bijvoorbeeld aan het licht gekomen dat er vanaf het 50ste levensjaar een versnelling is in de achteruitgang van het gehoor in achtergrondruis. "Op deze leeftijd staan mensen midden in het leven met werk en kinderen en kan een verminderde gehoorcapaciteit een grote impact op hun leven hebben", aldus onderzoeker en co-projectleider Mariska Stam. "Actie ondernemen en je gehoor op regelmatige basis laten testen is dan heel verstandig."

Stress en slechthorendheid

Uit resultaten van het Nationale Hooronderzoek blijkt ook dat  mensen met een slechter gehoor vaker vermoeid zijn. Momenteel is er bij VUmc een studie gaande naar de invloed van gehoorverlies op luisterinspanning en stress.

Nationale Hooronderzoek

Elke vijf jaar wordt aan de deelnemers gevraagd een online vragenlijst in te vullen en een hoortest uit te voeren, zodat veranderingen in gehoor en gezondheid over de tijd kunnen worden gemeten. Iedereen tussen de leeftijd van 18 en 70 jaar kan meedoen. Nieuwe deelnemers zijn nog steeds welkom!

Doe mee en ga naar www.hooronderzoek.nl

Meer weten?

Goed- en slechthorenden die een bijdrage willen leveren aan de studie naar de invloed van gehoorverlies op luisterinspanning en stress kunnen hier meer informatie vinden.
Publicatiedatum: 09 maart 2017