Doe de gratis online Kinderhoortest

Eén op de acht kinderen luistert onveilig naar te harde muziek en loopt hierdoor risico op blijvende gehoorschade. Eén op de vier kinderen in Nederland heeft na het muziek luisteren wel eens een piep in het oor. Via www.kinderhoortest.nl kunnen kinderen snel en eenvoudig, online hun gehoor testen.

De gratis Kinderhoortest is speciaal ontwikkeld voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Het Leids Universitair Medisch Centrum en het Amsterdams Medisch Centrum hebben de test ontwikkeld samen met de Nederlandse Hoorstichting.

Uitgebreid gehooronderzoek

De test meet hoe goed het kind spraak in ruis (rumoer) verstaat. Is de testuitslag niet goed, dan kan sprake zijn van beginnend gehoorverlies in de tonen die nodig zijn om spraak te verstaan. Om te bepalen hoeveel verlies er precies is, is een afspraak bij de huisarts of het CJG verstandig. Die verwijst zo nodig door naar een KNO-arts of audiologisch centrum voor een uitgebreid gehooronderzoek.

Voor ouders heeft de Nationale Hoorstichting een folder met tips hoe zij hun kinderen kunnen helpen gehoorschade te voorkomen.

Publicatiedatum: 07 april 2017