Documentaire 'De kleine wereld van Machteld Cossee' over leven met syndroom van Usher

Zes jaar lang werd Machteld Cossee gevolgd. Een jonge vrouw, echtgenote en moeder van twee kleine kinderen. Als ze slechts zeventien jaar is wordt de diagnose  gesteld: Syndroom van Usher. Een aandoening die wordt gekenmerkt door progressieve slechthorendheid en slechtziendheid. Dit houdt in dat ze zowel doof als blind gaat worden. Een indrukwekkende documentaire hierover wordt op maandag 9 februari uitgezonden op NPO2.

In ‘De kleine wereld van Machteld Cossee’ zien we Machteld met de jaren achteruit gaan. Dit zorgt bij haar voor veel frustraties.
Wat als je nog zoveel wil, maar telkens minder kan? Steeds vaker wordt Machteld geconfronteerd met haar beperkingen. Binnen het gezin wordt er met veel moeite gesproken over Machtelds ziekte. Machteld zal moeten leren leven in een wereld die steeds donkerder en stiller wordt.

Regisseur Hetty Nisch (VARA) heeft deze indrukwekkende documentaire gemaakt in nauwe samenwerking met haar dochter, Lisa Bom. De documentaire wordt uitgezonden op maandag 9 februari om 20.25 uur op NPO 2.

Meer informatie over het syndroom van Usher is te vinden op www.stichtingmus.nl.
Publicatiedatum: 30 januari 2015