Denk op de Dag tegen lawaai eens na over stilte, lawaai en zorgen voor uw gehoor

In Nederland wordt jaarlijks in oktober de Dag van de Stilte georganiseerd. Onze oosterburen vestigen op 29 april de aandacht op het tegenovergestelde: lawaai. De ‘Tag gegen Lärm’ wordt door het Gesellschaft für Akustik georganiseerd om mensen bewust te maken van de lawaaiige omgeving waarin we leven en het geluid waar we dagelijks aan blootgesteld worden. In sommige gevallen kan die blootstelling zelfs leiden tot gehoorschade. Stichting Hoormij/NVVS wil deze dag ook graag aangrijpen om aandacht te vragen voor de gevolgen van gehoorschade, zoals tinnitus (oorsuizen), gehoorverlies en hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid).

De Deutsche Tinnitus-Liga (DTL) ondersteunt de Tag gegen Lärm en informeert, net als Stichting Hoormij/NVVS, mensen over de gevolgen van gehoorschade.  Ze wijzen erop om zuinig te zijn op je gehoor en daarom maatregelen te nemen om schade te voorkomen. Vooral jongeren en kinderen lopen volgens DTL risico.  Op diverse plaatsen in Duitsland (onder andere op scholen) wordt op 29 april tijdens de actiedag extra aandacht aan dit onderwerp besteed. Er zijn informatiestands en plaatsen waar mensen hun gehoor kunnen testen en vragen kunnen stellen. Ook zijn er supportgroepen voor mensen met gehoorverlies, tinnitus en/of hyperacusis. Om 14.15 uur wordt er 15 seconden stilte gehouden, wat al een hele uitdaging is in deze 'herriemaatschappij'.

De Dag tegen lawaai wordt al voor de achttiende keer georganiseerd. Lees hier meer.

Meer weten gehoorschade en het voorkomen daarvan? Zie www.hoorstichting.nl en www.kno-prevent.nl. Voor meer informatie over de gevolgen, zie www.nvvs.nl/tinnitus, www.nvvs.nl/hyperacusis en www.nvvs.nl/slechthorendheid of kom naar een van onze bijeenkomsten (zie www.nvvs.nl/hooragenda).

Publicatiedatum: 29 april 2015