Denk bij brandveiligheid ook aan slechthorenden!

In Dagblad de Limburger verscheen een artikel over brandveiligheid in onder andere verzorgingshuizen en voor ouderen. Er werd gepleit voor een traplift en ook voor sprinklerinstallaties. NVVS-lid Leny Bartels-Van Horick miste in het artikel echter de aandacht voor slechthorende en dove ouderen en stuurde daarom een ingezonden brief.

In de reactie, die enkele dagen later op de brievenpagina van de krant werd geplaatst, geeft Leny aan dat veel ouderen, die hun hoortoestel uit hebben tijdens het slapen, vaak de bel en de telefoon niet horen. Ook de rookmelder kan een probleem zijn. "In het beleid 'brandveilig wonen' zou men hieraan ook dienen te denken", schrijft ze. "Een wek- en waarschuwingssysteem zou hierbij een oplossing kunnen zijn. Dit systeem kan men aansluiten op bel, telefoon en rookmelder. Men wordt dan gewekt via tril- en lichtsignalen. Deze aanvulling wilde ik graag maken, want ook als je goed ter been bent en de signalen mist, kun je toch te laat zijn. Voor meer informatie: zie de websites www.nvvs.nl en www.hoorwijzer.nl."

Een heldere uitleg en zeer nuttige aanvulling! De NVVS is uiteraard erg blij met al onze leden en vrijwilligers die net als Leny aandacht vragen voor doven en slechthorenden in lokale, regionale en soms ook landelijke media.

Publicatiedatum: 17 januari 2014