Defensie onderzoekt nieuwe helikopter vanwege mogelijk veroorzaken van gehoorproblemen bij piloten

De nieuwe NH-90 helikopter die door Defensie is aangeschaft, veroorzaakt mogelijk gehoorproblemen bij de piloten. Enkele bemanningsleden uitten klachten over ruis of pieptonen in het oor nadat ze hadden gevlogen. Bij één van hen is recentelijk bij een medische keuring een "dip in het gehoor” vastgesteld. Dat meldt De Telegraaf op haar website. Defensie zou de zaak in onderzoek hebben.

Ondertussen mogen piloten voorlopig maar maximaal 1 uur per dag in de helikopter vliegen. Alleen als er een operationele noodzaak is, mag van die beperking worden afgeweken. Dat heeft minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie vrijdag aan de Tweede Kamer gemeld, zo schrijft De Telegraaf. Binnen enkele weken worden de bevindingen van Defensie rondom de geluidsproblemen van de NH-90 verwacht. Op basis daarval zal bekeken worden of (verdere) maatregelen nodig zijn.

Op de agenda
Gehoorschade is de laatste jaren prominenter op de agenda gekomen bij Defensie. Eind 2012 richtte Defensie een werkgroep op die zich bezighoudt met gehooronderzoek. Vorig jaar werd er een Arbocatalogus opgesteld over gehoorschade en schadelijk geluid. De NVVS-Commissie Tinnitus & Hyperacusis en de Algemene Federatie van Militair Personeel (AFMP/FNV) hebben zich de afgelopen jaren ingespannen om gehoorproblemen en gehoorschade bij militairen onder de aandacht te krijgen. Goed om te lezen dus dat Defensie de klachten van de piloten serieus neemt en een onderzoek start.

Publicatiedatum: 03 februari 2014