Deelnemers gezocht voor MRI-onderzoek naar neurale plasticiteit bij gehoorverlies en bij tinnitus

De afdeling Keel-, Neus- en Oorheelkunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen doet onderzoek naar de effecten van gehoorverlies en tinnitus (oorsuizen) op het brein. Om beter te begrijpen wat de gevolgen zijn van gehoorverlies en tinnitus, wil het UMCG in detail kijken hoe geluid in de hersenen wordt verwerkt en hoe deze verwerking verandert. Voor dit MRI-onderzoek worden nog proefpersonen gezocht.

Onderzoeker Elouise Koops is geïnteresseerd in de verwerking van geluid in mensen met gehoorverlies en tinnitus, maar ook in mensen met alleen gehoorverlies (dus zonder tinnitus). Uit eerder onderzoek is gebleken dat de hersenen zich kunnen aanpassen als er gehoorverlies optreedt; toongevoelige gebieden die minder informatie binnen krijgen als gevolg van gehoorverlies kunnen zich reorganiseren. Deze reorganisatie is mogelijk ook de oorzaak van tinnitus.

Wie kunnen meedoen?
Op dit moment zoekt het UMCG voor een (f)MRI studie:
- Mensen met gehoorverlies én tinnitus
- Mensen met gehoorverlies maar zonder tinnitus

Of je kunt meedoen, hangt in de eerste plaats af van je audiogram. Gebruik je (nog) geen hoortoestel maar heb je wel gehoorverlies in de hoge tonen, dan is de onderzoeker naar jou op zoek! Je kunt meedoen als je tussen de 18 en 75 jaar oud bent en geen neurologische of psychiatrische klachten heeft. De onderzoekers zullen je vragen naar medische ingrepen in je verleden omdat er goed gecontroleerd moet worden of je in de MRI-scanner mag.

Wat houdt dit onderzoek voor jou in
Het onderzoek bestaat uit twee delen, een gehoortest waarin je gevraagd wordt luidheid van tonen te beoordelen en een MRI-taak. Het eerste deel van dit onderzoek, de gehoortest, zal ongeveer 20 minuten duren. Daaropvolgend zal de MRI-scan plaatsvinden. Met behulp van een MRI-scanner kan de activiteit van je hersenen worden vastgelegd. Tijdens het onderzoek lig je tot aan je middel in een (smalle) tunnel. Dit MRI-onderzoek zal ongeveer 80 minuten duren. Verder zal je gevraagd worden om een aantal vragenlijsten in te vullen voorafgaand aan het onderzoek.

Meedoen?
Bij interesse in deelname kun je contact opnemen met de onderzoeker door je audiogram te sturen naar: fmritinnitus@gmail.com. De onderzoeker neemt contact met je op nadat het audiogram is ontvangen.
Publicatiedatum: 16 maart 2016