De nieuwste HOREN legt accent op bundelen van krachten, ervaringen en tips

Omgaan met slechthorendheid of bijvoorbeeld de ziekte van Ménière; het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Er kunnen bijvoorbeeld communicatieproblemen optreden en mogelijk moet u aanpassingen in uw leven(sstijl) doen. Maar hoe? En als u tinnitus heeft en de kno-arts zegt ‘Leer er maar mee leven’, hoe doet u dat dan? Zoals NVVS-directeur Joop Beelen in zijn column in het juninummer van HOREN al zegt: ‘samen komen we er wel uit’.

En dat heeft niet alleen betrekking op de federatie die de NVVS met SH-Jong en FOSS wil vormen. Het heeft ook te maken met het delen van ervaringen en tips om elkaar te helpen om te gaan met gehooraandoeningen. Deze HOREN zit er boordevol mee; ons samen inzetten voor elkaar. Zeezeiler Hendrik Kamp vertelt bijvoorbeeld hoe hij al zeilend en daarover schrijvend zijn slechthorendheid kon accepteren en verwerken. Hij deelt zijn ervaringen niet alleen in zijn boek, maar nu ook in HOREN. Dergelijke ervaringen en tips kunt u ook vinden op Ervaringrijk.nl; de ervaringendatabase die de NVVS binnenkort met haar partners in het project Ervaringskennis lanceert. In HOREN vast een voorproefje.

Verder heeft de NVVS-Commissie Ménière de krachten gebundeld met de Britse Ménières Society in het publiceren van een Nederlandse versie van een brochure met evenwichtsoefeningen. Ook heeft Kennisklik in opdracht van de Commissie onderzoek gedaan naar de vraag ‘Mag ik autorijden als ik Ménière heb?’. In HOREN leest u er meer over.

En wat te doen als uw baby gehoorverlies blijkt te hebben? NVVS bericht in samenwerking met het nieuwsblad CICERO van het Leids Universitair Medisch Centrum over het cytomegalovirus. Het LUMC is bezig met een studie om baby’s die door dit virus gehoorverlies hebben op te sporen en mogelijk te behandelen.

Dit en nog veel meer leest u in het juni-nummer van HOREN, dat op 13 juni bij de abonnees op de mat valt en dan voor leden online te downloaden is via nvvs.nl/horenmagazine. Nog geen lid? Klik hier.

Publicatiedatum: 06 juni 2014