Dag van het Gehoor: dit kun jij doen voor goede communicatie met doven en slechthorenden

In Nederland is zo’n 10% van de bevolking doof of slechthorend. Deze groep heeft vaak geen volledige toegang tot gesproken communicatie. Groepsgesprekken, achtergrondlawaai, luisterinspanning en vermoeidheid: het zijn drempels die slechthorenden en doven ervan weerhouden om volledig mee te doen in de maatschappij. Daarom geven belangenorganisaties op deze internationale Dag van het gehoor tips voor betere communicatie met doven en slechthorenden.

Dove en slechthorende vrijwilligers van Stichting Hoormij/SH-Jong en Divers Doof gaan op 3 maart, de internationale Dag van het Gehoor, in gesprek met voorbijgangers op het Binnenwegplein in Rotterdam. Daarmee slaan ze twee vliegen in één klap: mensen ervaren dat communicatie met slechthorenden en doven niet ingewikkeld is én ze krijgen een aantal tips om deze communicatie soepeler te laten verlopen. Bekijk hier de leuke vlog in gebarentaal die Divers Doof, Stichting Hoormij, NVVS Rotterdam en SH-Jong hierover maakten.

Communiceren met doven en slechthorenden

Op de sportclub, in het restaurant en op de werkvloer zijn mensen zich vaak niet bewust dat de omstandigheden voor doven en slechthorenden niet optimaal zijn. Dat vergt assertiviteit en acceptatie van de dove en slechthorende mensen, maar ook begrip en inlevingsvermogen van mensen die goed kunnen horen. Veel doven en slechthorenden redden zich overigens prima. Door een beetje rekening te houden met de communicatie kun je het voor hen een stuk makkelijker maken!

De belangenorganisaties geven een aantal communicatietips. Ook zijn er hulpmiddelen die mensen die niet of minder horen (kunnen) inzetten op het werk. Zo hoeft het helemaal geen probleem te zijn om samen te werken met je dove of slechthorende collega! Je vindt de tips hier.

Platform SterkerDoor.nl: informatie voor doven en slechthorenden

Recent hebben de belangenorganisaties het platform sterkerdoor.nl gelanceerd, waarop alle keuzewijzers voor doven en slechthorenden zijn gebundeld. Ze bieden samen heel veel informatie over communicatie met doven en slechthorenden op het werk, in het onderwijs of in de zorg. Hier lees je er meer over.

Publicatiedatum: 03 maart 2018