Dag (en nacht) van de stilte

In Nederland vindt jaarlijks een Dag van de Stilte plaats op de laatste zondag van oktober, de dag waarop de wintertijd ingaat. We hebben op deze dag een uur extra. Dit uur kunnen we gebruiken voor stilte. Ook het Radio 1-programma Dit is de nacht besteedde afgelopen week aandacht aan stilte, met onder andere een interview met Peter van den Ende, voorlichter van de commissie tinnitus en hyperacusis van Stichting Hoormij.

De tram, de bus, het vliegtuig en ook nog je buurman met zijn drumstel. Overal om ons heen is er geluid. Waar we ook heen gaan, we horen altijd wel iets of we krijgen een melding binnen op onze telefoon. Weten we nog wel wat stilte is? En nemen we nog wel een momentje rust? Komende zondag is het de dag van de stilte en dat was voor het Radio 1 programma dan ook de reden voor het thema stilte. Naast Romy Meinhardt, organisator van stilteweekenden en Johan van Houten die een jaar offline ging, was ook Peter van der Ende aan het woord over zijn tinnitus. Stilte is iets wat voor hem niet meer bestaat. “Er is altijd geluid in mijn hoofd dat de stilte verdringt.

In blok 2 vanaf 0.35.55 komt Peter uitgebreid aan het woord.

Hyperacusis en vliegtuigen

Ondertussen maakt Stichting Hoormij-lid Elizabeth Mees ten Oever zich hard voor minder vliegbewegingen over haar woonplaats Apeldoorn. Zij verhuisde naar de Veluwe vanwege de relatieve stilte daar.  Die heeft zij vanwege haar hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid) hard nodig. Met de voorgenomen  uitbreiding van het aantal vliegbewegingen op Lelystad Airport wordt het vliegtuiglawaai voor haar – en andere mensen met hyperacusis – ondraaglijk. Op de site van het ministerie van infrastructuur en milieu kunnen mensen kunnen tot 2 november hun alternatieven kenbaar maken voor de voorgenomen plannen.
Publicatiedatum: 27 oktober 2017