Convenant voor minder harde muziek bij bioscopen, sportscholen en studentenverenigingen

Bioscopen, fitnesscentra en studentenverenigingen ondertekenen op donderdag 15 december 2018 het ‘Derde convenant preventie gehoorschade versterkte muziek’ met staatssecretaris Blokhuis om het gehoor van bezoekers beter te beschermen. Ondertekenaars beloven het geluidsniveau bij te houden, te begrenzen op veilige niveaus en bescherming aan te bieden.

Stichting Hoormij is blij met het Convenant dat de staatssecretaris sloot met brancheverenigingen VVEM en VNPF. Het doel van het convenant is om bezoekers van de bij de VNPF en VVEM aangesloten muzieklocaties op een voor het gehoor veilige manier van de muziek te kunnen laten genieten. Hiertoe is gekozen voor maatregelen op het gebied van:

1) Geluidslimitering
2) Geluidsmeting
3) Gehoorbescherming.

De Volkskrant vermeldt dat langlopende onderzoeken naar geluidsblootstelling en gehoorverlies ontbreken grotendeels in Nederland. Maar het RIVM signaleerde in 2014 op basis van Amerikaans onderzoek dat het gehoor van jongeren sinds de jaren tachtig is verslechterd, met als vermoedelijke oorzaken het toegenomen gebruik van koptelefoons/mobieltjes en de technische verbeteringen in muziekapparatuur waardoor het geluid hard kan staan zonder te vervormen.

Bewustwording gehoorschade nog minimaal

Jan de Laat, klinisch fysicus en audioloog bij het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), vergelijkt (in het genoemde artikel van de Volkskrant) de bewustwording over gehoorschade met die van roken. Eerst wordt het op de werkvloer aangepakt, omdat daar langdurige blootstelling kan optreden voor mensen die er niet aan kunnen ontsnappen. Dat is nu in Nederland behoorlijk goed geregeld, voor zowel roken als geluid. De volgende stap is het strenger optreden op plekken waar mensen regelmatig in hun vrije tijd komen. Bij roken zijn daar al grote stappen gezet, bij gehoorschade staan we pas aan het begin.’

Belang van muziek voor de sfeer

Patrick Rijnbeek, directeur van NLActief, branchevereniging voor sportcentra, noemt het ‘logisch’ dat de sector gaat letten op gehoorbescherming. ‘Muziek is voor ons belangrijk om een bepaalde sfeer neer te zetten. Maar als het volume te hoog is, kleven daar natuurlijk nadelen aan. De gezondheid van onze bezoekers en medewerkers is ons dierbaar, dus daar willen we beter mee omgaan.’ Zo gaat de fitnessbranche de komende jaren eerst in kaart brengen hoe hard de muziek staat in de sportscholen. Daarna worden waar nodig maatregelen genomen. Rijnbeek: ‘Denk aan het invoeren van volumebegrenzers op plekken waar die er nog niet zijn, training van instructeurs over de gevolgen van te hard geluid en voorlichting voor bezoekers hoe ze zich beter kunnen beschermen, zoals oordopjes.’

De Laat hoopt wel dat het niet bij vrijblijvende afspraken blijft. ‘Er is een vreemde psychologische verleiding om muziek toch te hard te zetten, bijvoorbeeld om de bassen in de buik te kunnen voelen in de bioscoop of bij een festival. Gemeenten moeten gaan handhaven en vergunningen intrekken van partijen die over de schreef blijven gaan.’

Het convenant is hier te bekijken.

Bron: Volkskrant en Hoorstichting

Publicatiedatum: 13 december 2018