Communiceren met je rijinstructeur; Rijschoolvandaag.nl geeft tips voor slechthorenden

Als straks de eindexamens weer achter de rug zijn, hebben de vers afgestudeerden ineens zeeën van tijd. Deze lange zomervakantie is voor velen een ideaal moment om rijlessen te nemen. Het leren besturen van een auto is al ingewikkeld genoeg, maar hoe gaat dat als je slechthorend of doof bent? De website Rijschoolvandaag.nl besteedde daar onlangs uitgebreid aandacht aan.

Op de website komen vijf ervaringsdeskundigen aan het woord die tips geven voor andere slechthorenden die willen gaan lessen, maar ook voor instructeurs. Want goed spraakafzien tijdens het rijden is natuurlijk lastig (en gevaarlijk om lang je hoofd om te draaien). Hoe zorg je dan dat je de instructies toch begrijpt? En hoe kun je daar als instructeur bij helpen? Lees hier de tips.

Verder heeft Rijschoolvandaag.nl rijschoolhouder Bram Janssens, die ervaring heeft met dove en slechthorende leerlingen, om tips gevraagd. Bram beheerst de basisgebaren en heeft een zelfgemaakt praktijkboek met uitgebreide instructies in tekst en beeld zodat de leerling voor de les al weet wat er gaat gebeuren. Bram krijgt veel aanvragen, ook van buiten de regio Zutphen. Er zijn in de rest van Nederland dan ook weinig rijscholen die specifiek rekening houden met doven en slechthorenden. Bram hoopt dat er ook bijscholingen komen voor instructeurs die zich op deze doelgroep richten. Lees hier zijn tips. Bram heeft het initiatief genomen voor een speciaal platform rondom dit onderwerp. Zie www.rijlesvoordovenenslechthorenden.nl.

Stichting Hoormij/NVVS vindt het goed om te zien dat er ook op het gebied van mobiliteit aandacht is voor doven en slechthorenden. Heb jij nog meer tips? Deel ze dan op Ervaringrijk.nl, op ons forum of via Facebook.
Publicatiedatum: 06 mei 2015